جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • بیت پین
    • تبدیل
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • سی ام اس
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • دنیای نوین رمزارزها
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • استراتژیست طلا
    • الگوهای هارمونیک
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اقتصاد
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • معاملات آپشن
    • تحلیل
    • اندیکاتورهای متاتریدر
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • رویدادها
    • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • بیت پین
      • تبدیل
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • سی ام اس
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • دنیای نوین رمزارزها
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • استراتژیست طلا
      • الگوهای هارمونیک
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اقتصاد
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
      • معاملات آپشن
      • تحلیل
      • اندیکاتورهای متاتریدر
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • رویدادها
      • کارگاه 4 ساعته هوش مصنوعی در بازارهای مالی
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > اقتصاد > تقاضای الاستیک چیست؟

    تقاضای الاستیک چیست؟

    1402/06/12
    مقالات مدرسه معین، اقتصاد
    تقاضای الاستیک Elastic Demand

    تقاضای الاستیک Elastic Demand

    تقاضای کشسان به مفهومی اقتصادی اشاره دارد که بیان می کند تقاضا برای یک کالا یا خدمت با نوسانات قیمت آن تغییر می کند. اگر محصولی تقاضای کشسانی داشته باشد، با کاهش قیمت، خریداران بیشتری خواهد داشت و بالعکس.

    این مفهوم به اندازه گیری میزان تأثیرگذاری تقاضای یک محصول یا خدمات توسط عوامل خارجی کمک می کند. این به تصمیم گیری در مورد قیمت محصول، برنامه ریزی موجودی، استراتژی های بازاریابی و بازده مورد انتظار کمک می کند.

    به طور خلاصه:

    • تقاضای کشسان زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار تقاضای یک محصول یا خدمات با درصد بیشتری نسبت به تغییرات قیمت تغییر کند.
    • نقطه مقابل تقاضای کشسان، تقاضای بی کشش است، که زمانی رخ می دهد که مصرف کنندگان بدون توجه به قیمت، مقدار زیادی را خریداری می کنند.
    • منحنی تقاضا نشان می دهد که چگونه مقدار تقاضا به تغییرات قیمت پاسخ می دهد. هر چه منحنی صاف تر باشد، تقاضای کشسانی بیشتری دارد.
    • اقلام با تقاضای کششی عموماً اقلام غیر ضروری هستند.

    درک تقاضای الاستیک

    تقاضای کشسان منعکس کننده تغییر در تقاضای کالا یا خدمات در برابر یک عامل تعیین کننده است. اثر قیمت بر تقاضا تحت کشش قیمتی تقاضا که به قانون تقاضا مربوط می شود مورد بررسی قرار می گیرد. قانون می گوید ثابت بودن سایر عوامل، کاهش قیمت کالا باعث افزایش تقاضای آن می شود و بالعکس.

    به عنوان مثال، لباس های لوکس تحت کشش قیمتی تقاضا تقاضای کشسانی دارند. مردم معمولاً هنگام اعلام تخفیف برای خرید بیشتر به سراغ برندهای لوکس می روند. اما وقتی واقعیت را رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عوامل دیگری مانند درآمد مصرف‌کننده، کالاهای جایگزین، سلیقه شخصی و غیره نیز بر تقاضا تأثیر می‌گذارند. یک مصرف کننده ممکن است به یک برند لوکس چای معتاد شود و حتی پس از بالا رفتن قیمت آن، آن را بخرد.

    برای اندازه گیری واکنش تقاضا، کشش در تصویر ظاهر می شود. کشش تقاضا متغیر یا میزان تغییر تقاضا در پاسخ به یک عامل را اندازه گیری می کند. فرمول اندازه گیری اینکه آیا تقاضا کشسان است یا نه در زیر توضیح داده شده است.

    تقاضای الاستیک Elastic Demand

    فرمول تقاضای الاستیک

    برای اینکه بفهمیم یک محصول تقاضای کشسانی دارد، باید فرمول کشش تقاضا را اعمال کنیم. فرمول کشش تقاضا به شرح زیر است

    کشش تقاضا = درصد تغییر در مقدار / درصد تغییر در قیمت

    درصد تغییر در مقدار = تغییر در کمیت / مقدار متوسط

    تغییر در کمیت را می توان با کسر کمیت قدیمی از کمیت جدید پیدا کرد.

    درصد تغییر قیمت = تغییر قیمت / میانگین قیمت

    تغییر قیمت را می توان با کسر قیمت قدیمی از قیمت جدید پیدا کرد.

    وقتی این فرمول را اعمال می کنیم، و نتیجه بیش از 1 است، به حالت تقاضای کشسان تبدیل می شود. به عبارت دیگر، هرگاه کشش تقاضا بیش از 1 باشد، تقاضا نسبت به تغییرات حساس خواهد بود.

    منحنی تقاضای الاستیک

    کشش تقاضا زمانی بالاتر از یک است که نسبت به تغییر در برابر یک عامل تعیین کننده مانند قیمت واکنش بالایی وجود داشته باشد. این در نمودار نیز مشاهده خواهد شد. تحت کشش قیمتی تقاضا، نمودار تقاضای کشسان قیمت در محور y و مقدار در محور x خواهد بود. منحنی تقاضا به سمت محور x نسبتاً مسطح خواهد بود و بالا نشان می دهدحساسیت به قیمت.

    زمانی که تقاضا نسبت به قیمت حساس نباشد، منجر به تقاضای بی کشش می شود. تقاضا برای کالاهای ضروری مانند شیر، برق، سوخت، دارو با افزایش قیمت کاهش نخواهد یافت، زیرا مردم بدون توجه به هر اتفاقی آنها را تا حد زیادی خریداری خواهند کرد. آنها نمونه ای از کالاهای غیر کشسان هستند و کمتر از 1 کشسانی دارند.

    علاوه بر این، یک محصول در صورتی که تقاضای آن دقیقاً متناسب با درصد تغییر قیمت آن تغییر کند، کشش واحد خواهد داشت. در اینجا کشش تقاضا یکی است.

    در نهایت، تحت تعریف تقاضای کاملاً کشسان، نتایج تغییر خواهد کرد. تغییر در قیمت یک کالا منجر به تغییر بی نهایت در تقاضای آن می شود. به این ترتیب، اگر قیمت پایین بیاید، تقاضا تا بی نهایت افزایش می یابد و بالعکس. در اینجا منحنی تقاضا موازی با محور x خواهد بود.

    تقاضای الاستیک Elastic Demand

    نمونه هایی از تقاضای الاستیک با محاسبات

    برای درک بهتر این مفهوم، اجازه دهید شما را با دو مثال زیر آشنا کنیم:

    مورد 1

    ABC Electronics در ابتدا 1500 تلویزیون LED در سال را با قیمت 1000 دلار برای هر تلویزیون فروخت. قیمت تلویزیون LED به 900 دلار کاهش یافت و تقاضا به 1800 دستگاه افزایش یافت. کشش تقاضا را پیدا کنید.

    درصد تغییر تقاضا =

    (1800-1500) / (1500+1800/2)

    = 0.125

    درصد تغییر قیمت = (900-1000) / (1000+900/2)

    =0.10 (علامت – را نادیده بگیرید)

    کشش تقاضا یا Ed =0.125/0.10

    Ed=1.25

    از این رو، شرکت تقاضای کشسانی را از Ed˃1 تجربه کرد، که نشان می‌دهد تغییر تقاضا بیشتر از تغییر قیمت تلویزیون‌های LED است.

    مورد 2

    XYZ Beverages Ltd. قهوه تولید می کند. قیمت اولیه قهوه 80 دلار در هر کیلوگرم بودمقدار تقاضا شدهدر هر ماه 1200 کیلوگرم بود. قیمت به 100 دلار در هر کیلوگرم افزایش یافت، اما مقدار تقاضا به 1150 کیلوگرم کاهش یافت. کشش تقاضا را پیدا کنید.

    درصد تغییر تقاضا =

    (1150-1200) / (1200+1150/ 2)

    = 0.02

    درصد تغییر قیمت =

    (100-80) / (80+100) /2)

    = 0.11 (علامت – را نادیده بگیرید)

    Ed = 0.02/0.11

    Ed = 0.18

    از آنجایی که، Ed˂1، تغییر در تقاضا برای تغییر در قیمت قهوه قابل توجه نیست.

    سایر عوامل تعیین کننده الاستیسیته

    به جز یا همراه با قیمت، عوامل مختلفی در تغییر تقاضا برای کالاها یا خدمات نقش دارند. کشش تقاضا برای بسیاری از این عوامل نیز محاسبه می شود. این عوامل در زیر بیان شده است: تقاضای کشسان

    1. درآمد مصرف کننده : کاهش در درآمد مصرف کنندگان منجر به کاهش تقاضا برای یک محصول یا خدمات می شود. جان چهار بار در ماه به یک کافه سر می زد، اما به دلیل کاهش درآمد، آن را به دو کافه محدود کرد.
    2. کالاهای جایگزین : کالاهایی که جایگزین دارند تقاضای نوسانی را تجربه می کنند زیرا مصرف کننده همیشه می تواند به جایگزین ها اگر قیمت محصول افزایش یابد. به عنوان مثال، اگر قیمت کره افزایش یابد، بسیاری از آنها به مارگارین روی می آورند تا بر بودجه آنها تأثیر نگذارد.
    3. کالاهای مکمل: اگر قیمت کالایی افزایش یابد بر تقاضای مکمل آن نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر قیمت سبزیجات گران شود، قیمت غذای گیاهی نیز در رستوران ها افزایش می یابد. بر تقاضای هر دو اثر خواهد گذاشت.
    4. ضرورت : حتی زمانی که قیمت کالاهای ضروری مانند آرد یا برنج بالا می رود، تقاضای آنها تفاوت چندانی ندارد. از سوی دیگر، اگر محصولات یا خدمات لوکس مانند بسته های تعطیلات سلطنتی افزایش قیمت داشته باشند، تقاضای آنها کاهش می یابد.
    5. زمان : زمان یکی دیگر از عوامل ضروری است. بسیاری از اوقات، تقاضای یک محصول در آن کاهش نمی یابد. حتی پس از افزایش قیمت آن مانند برنامه های کاربردی آیفون. با این حال، مشتری می تواند برای جلوگیری از هزینه های بالای این گونه اپلیکیشن ها، در درازمدت برای تغییر تلفن همراه برنامه ریزی کند.
    6. سلیقه و ترجیح مشتری : اگر مصرف کنندگان یک محصول، مثلاً یک برند خاص از لباس را ترجیح دهند، با وجود افزایش قیمت، به خرید آن ادامه می دهند.

    تقاضای الاستیک در مقابل تقاضای غیرکشسان

    تقاضای الاستیک در مقابل تقاضای غیرکشسان
    تقاضای الاستیک تقاضای غیر کشسان
    تقاضا بیشتر از قیمت تغییر می کند قیمت بیشتر از تقاضا تغییر می کند
    اغلب برای محصولات و خدماتی اعمال می شود که مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای آنها دارند اغلب برای محصولات و خدماتی اعمال می شود که مصرف کنندگان گزینه های کمی برای آنها دارند
    به عنوان مثال می توان به تجملات اشاره کرد به عنوان مثال می توان به کالاهای اساسی اشاره کرد

    نقطه مقابل تقاضای کشسان، تقاضای غیرکشسان است. تقاضا زمانی که کشش باشد بیشتر از قیمت تغییر می کند و زمانی که غیرکشش باشد قیمت بیشتر از تقاضا تغییر می کند. به عبارت دیگر، زمانی که مصرف کنندگان تمایل دارند قبل از اینکه رفتار خود را تغییر دهند، تغییرات بیشتری را در قیمت تحمل کنند، یک کالا تقاضای غیر کشش دارد. قیمت یک محصول با تقاضای غیرکشسان می‌تواند ناگهان افزایش یابد، اما مصرف‌کنندگان بعید به نظر می‌رسند که جایگزین‌هایی را در نظر بگیرند یا هیچ جایگزینی برای بررسی وجود ندارد.

    برخی از کالاها، مانند مواد غذایی اصلی، نیز تقاضای غیر کششی دارند. اگر قیمت محصولات اصلی مانند میوه ها و سبزیجات یا گوشت و مرغ افزایش یابد، مجبور می شوید قیمت بیشتری را بپردازید.

    تقاضای کشسان بیشتر در مورد کالاهای لوکس و غیر ضروری اعمال می شود، زیرا مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای اقلام غیر ضروری دارند، مانند کالاهای غیرضروری یا بدلی – آنها همچنین این انتخاب را دارند که اصلاً چیزی را خریداری نکنند.

    سوالات متداول

    تقاضای کشسان و غیر کشسان چیست؟

    محصولی که تقاضای آن در بین مصرف کنندگان به طور قابل توجهی با تغییر قیمت آن متفاوت است، کشسان نامیده می شود. در مقابل، کالایی که تغییر قیمت آن به سختی بر تقاضای آن تأثیر می گذارد، به عنوان غیر کشش شناخته می شود.

    وقتی تقاضا کشش دارد چه اتفاقی می افتد؟

    از آنجایی که در تقاضای الاستیک قیمت کمی تغییر می کند، اما مقدار تقاضا به شدت متفاوت است. منحنی تقاضا در اینجا مسطح تر و نزدیک تر به محور x به نظر می رسد. با افزایش کشش تقاضا، این منحنی حتی بیشتر مسطح می شود.

    مثال تقاضای کشسان چیست؟

    یکی از بهترین نمونه های تقاضای کشسان، کاهش تقاضا برای جواهرات طلا در زمانی است که قیمت طلا بالا است.

    چگونه متوجه می شوید که تقاضا کشش دارد؟

    وقتی فرمول کشش تقاضا را به کار می بریم که عبارت است از – درصد تغییر در کمیت / درصد تغییر در تقاضا، نتیجه به ما کمک می کند تا بفهمیم که آیا تقاضا کشش دارد یا خیر. اگر کشش یا نتیجه بیشتر از 1 باشد، تقاضا به تغییر حساس است.

    نمک کشسان است یا غیر کشسان؟

    نمک کشش ندارد زیرا حتی اگر قیمت آن بالا برود، تقاضای آن چندان تحت تأثیر قرار نمی گیرد زیرا یک محصول ضروری است.

    جهت تهیه دوره جامع اقتصاد از سایت کلیک کنید.
    جهت مشاهده دوره رایگان و جامع اقتصاد در یوتیوب کلیک کنید.
    جهت ورود به پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه کلیک کنید.
    Post Views: 122
    برچسب ها: DemandElastic Demandاقتصادتقاضتقاضای الاستیکتقاضای کشسان
    قبلی فراتر از بودجه چیست؟ مزایا و معایب Beyond Budgeting
    بعدی بودجه مشارکتی چیست؟ مراحل Participative Budgeting

    پست های مرتبط

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    1404/09/12

    معرفی دنیای بازی‌های کریپتویی؛ چگونه از بازی پول دربیاوریم؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    1404/09/12

    بهترین ارز های دیجیتال آینده

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    1404/09/12

    انواع ارزهای دیجیتال | معرفی کامل بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و محبوب‌ترین رمزارزها

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    1404/09/12

    سپر دارایی در Toobit | امنیت پیشرفته برای تریدر های ارز دیجیتال

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    1404/09/12

    افزایش قابلیت‌های معاملاتی Toobit با یکپارچه‌سازی پلتفرم Altrady

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • هوش مصنوعی
    • وام بانکی
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • دوره نوین رمزارزها
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • اندیکاتور
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در صرافی کی سی ایکس

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    پیج اینستاگرام معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    کانال یوتیوب معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها دوره دنیای نوین رمزارزها - صفر تا 100 رمزارزها
      20,000,000 ریال
    • کتاب کلیات علم اقتصاد کتاب کلیات علم اقتصاد نوشته‌ی دارون آجم‌اوغلو - زبان اصلی
      رایگان!
    • تست شخصیت‌شناسی تریدرها تست شخصیت‌شناسی تریدرها - کشف سبک معاملاتی خودت!
      رایگان!
    • سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود سمینار سرمایه‌گذاری در دوران رکود با محوریت هوش مصنوعی
      19,000,000 ریال
    • کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید کتاب بیانی ساده از اقتصاد جدید نوشته‌ی حسن توانایان‌فرد
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.