تغییر در منحنی تقاضا چیست؟
تغییر در منحنی تقاضا Shift in Demand Curve
تغییر در منحنی تقاضا زمانی اتفاق میافتد که عاملی غیر از قیمت تغییر کند. زمانی اتفاق می افتد که تقاضا برای کالاها و خدمات تغییر کند، حتی اگر قیمت تغییر نکرده باشد.
برای درک این موضوع، ابتدا باید بفهمید که منحنی تقاضا چه می کند. برنامه زمانبندی تقاضا را ترسیم می کند. این نموداری است که دقیقاً نشان می دهد که در هر قیمت چند واحد خریداری می شود. این توسط قانون تقاضا هدایت می شود که می گوید مردم با افزایش قیمت واحدهای کمتری خریداری می کنند. این تا زمانی است که هیچ چیز دیگری تغییر نکند، یک اصل اقتصادی به نام ceteris paribus. این بدان معناست که همه عوامل تعیین کننده تقاضا به غیر از قیمت باید ثابت بمانند.
به طور خلاصه:
- هنگامی که حرکت فقط در امتداد منحنی تقاضا وجود دارد، این بدان معناست که قیمت تنها عاملی است که در حال تغییر است.
- هنگامی که کل منحنی تقاضا جابجا می شود، نشان می دهد که سایر عوامل تعیین کننده تقاضا، به استثنای قیمت، تغییر کرده اند.
- به غیر از قیمت، سایر عوامل تعیین کننده تقاضا که بر برنامه یا نمودار تقاضا تأثیر می گذارند عبارتند از: درآمد، سلیقه مصرف کننده، انتظارات، قیمت کالاهای مرتبط و تعداد خریداران.
- تغییر منحنی تقاضا به راست نشان دهنده افزایش تقاضا در همان قیمت است زیرا عاملی مانند روند یا سلیقه مصرف کننده برای آن افزایش یافته است.
- تغییر به چپ نشان دهنده کاهش تقاضا در همان قیمت است زیرا عامل دیگری مانند تعداد خریداران کاهش یافته است.
عوامل تغییر در منحنی تقاضا
بر اساس قانون تقاضا، مقدار تقاضا از یک کالا بر اساس کاهش یا افزایش قیمت آن افزایش یا کاهش می یابد. تغییر در منحنی تقاضا شرایط غیرعادی زمانی است که قیمت ثابت می ماند اما حداقل یکی از پنج عامل دیگر تعیین کننده تقاضا تغییر می کند. آن عوامل تعیین کننده عبارتند از:
- درآمد خریداران
- گرایش ها و سلیقه های مصرف کننده
- انتظارات از قیمت، عرضه و نیازهای آینده
- قیمت کالاهای مرتبط. اینها می توانند جایگزین هایی مانند گوشت گاو در مقابل مرغ باشند. آنها همچنین می توانند مکمل باشند، مانند گوشت گاو و سس Worcestershire.
- تعداد خریداران بالقوه (فقط برای تقاضای کل اعمال می شود)
تغییر در منحنی تقاضا برای یک کالا هم تاثیر کوتاه مدت و هم بلندمدت بر قیمت و مقدار تقاضای آن دارد. به عنوان مثال، زمانی که درآمد افزایش می یابد، مردم می توانند هر آنچه را که می خواهند بیشتر بخرند. در کوتاه مدت، قیمت ثابت می ماند و مقدار فروخته شده افزایش می یابد.
اگر گرایش یا سلیقه مصرف کننده تغییر کند، همین اثر رخ می دهد. اگر مردم به خودروهای برقی روی بیاورند، حتی اگر قیمت بنزین ثابت بماند، بنزین کمتری خواهند خرید.
توجه داشته باشید:
تغییر در منحنی تقاضا با حرکت در طول منحنی تقاضا متفاوت است. دومی تغییرات مقدار تقاضا را بر اساس تغییر در قیمت نشان می دهد.
تغییر منحنی تقاضا به چپ
اگر عامل تعیین کننده باعث کاهش تقاضا شود، منحنی تقاضا به سمت چپ تغییر می کند. این بدان معناست که تقاضای کمتری برای کالا یا خدمات وجود دارد. این در زمان رکود زمانی اتفاق می افتد که درآمد خریداران کاهش می یابد. آنها از همه چیز کمتر خواهند خرید، حتی اگر قیمت یکسان باشد.
به عنوان مثال نمودار تقاضا و عرضه زیر را برای یک محصول در نظر بگیرید. اگر در ابتدا در قیمت P، مقدار Q تقاضا می شد، هنگامی که منحنی تقاضا با همان قیمت P به سمت چپ تغییر می کند، مقدار کمتر Q1 تقاضا می شود.
در درازمدت، نیروهای عرضه و تقاضا برای رسیدن به تعادل جدیدی تنظیم میشوند. اگر تغییری در عرضه آن کالا وجود نداشته باشد، در نهایت تغییر منحنی تقاضا به سمت چپ باعث کاهش قیمت ها می شود و تقاضا و عرضه در تعادل E1 تلاقی می کنند. تعادل جدید قیمت پایینتری P1 خواهد داشت، اگرچه کیفیت مورد نیاز (Q2) بالاتر از افزایش موقت در Q1 است، اما کمتر از قیمت اصلی در Q است.
تغییر منحنی تقاضا به راست
اگر عامل تعیین کننده باعث افزایش تقاضا شود، منحنی به سمت راست تغییر می کند. این بدان معناست که حتی اگر تغییری در قیمت وجود نداشته باشد، کالا یا خدمات بیشتری تقاضا می شود. زمانی که اقتصاد در حال رونق است، درآمد خریداران افزایش می یابد. آنها بیشتر از همه چیز خواهند خرید، حتی اگر قیمت آن تغییر نکرده باشد.
به عنوان مثال نمودار تقاضا و عرضه زیر را برای یک محصول در نظر بگیرید. اگر در ابتدا در قیمت P، مقدار Q تقاضا می شد، هنگامی که منحنی تقاضا با همان قیمت P به سمت راست تغییر می کند، مقدار بیشتری (Q1) تقاضا می شود.
اگر تغییری در عرضه آن کالا وجود نداشته باشد، در نهایت یک جابجایی به راست در منحنی تقاضا باعث افزایش قیمت ها می شود و تقاضا و عرضه در تعادل E1 تلاقی می کنند. تعادل جدید قیمت P1 بالاتری خواهد داشت، اگرچه کیفیت درخواستی (Q2) کمتر از افزایش موقت در Q1 است اما بالاتر از قیمت اصلی در Q است.
چگونه عوامل تعیین کننده تقاضا منحنی را تغییر می دهند؟
در اینجا مثالهایی از اینکه چگونه پنج عامل تعیینکننده تقاضا به غیر از قیمت میتوانند منحنی تقاضا را تغییر دهند، آورده شده است.
- درآمد خریداران: اگر افزایش حقوق دریافت کنید، احتمال خرید بیشتر استیک و مرغ بیشتر است، حتی اگر قیمت آنها تغییر نکند. که منحنی های تقاضا را برای هر دو به سمت راست تغییر می دهد.
- روند مصرف کنندگان: در طول ترس از بیماری جنون گاوی، مصرف کنندگان مرغ را به گوشت گاو ترجیح می دادند. با وجود اینکه قیمت گوشت گاو تغییر نکرده بود، مقدار تقاضا کمتر بود. 2 که منحنی تقاضا را به چپ منتقل کرد.
- انتظارات از قیمت آتی: وقتی مردم انتظار دارند قیمت ها در آینده افزایش یابد، در حال حاضر انبار می کنند، حتی اگر قیمت حتی تغییر نکرده باشد. که منحنی تقاضا را به سمت راست تغییر می دهد. به همین دلیل، فدرال رزرو انتظار تورم ملایم را دارد. نرخ تورم هدف آن 2 درصد است.
- قیمت کالاهای مرتبط: اگر قیمت گوشت گاو افزایش یابد، با وجود اینکه قیمت آن تغییر نکرده است، مرغ بیشتری میخرید. افزایش قیمت یک جایگزین، گوشت گاو، منحنی تقاضا را برای مرغ به سمت راست تغییر می دهد. برعکس با تقاضا برای سس Worcestershire، یک محصول مکمل اتفاق می افتد. منحنی تقاضای آن به سمت چپ تغییر خواهد کرد. احتمال خرید آن کمتر است، حتی اگر قیمت آن تغییر نکرده باشد، زیرا گوشت گاو کمتری برای پوشیدن آن دارید.
- تعداد خریداران بالقوه: این عامل تنها بر تقاضای کل تأثیر می گذارد. هنگامی که سیل مصرف کنندگان جدید در بازار وجود دارد ، آنها طبیعتاً محصول بیشتری را با همان قیمت خریداری خواهند کرد. که منحنی تقاضا را به سمت راست تغییر می دهد. نمونه ای از آن می تواند این باشد که محدودیت های کار از خانه به دلیل همه گیری کووید-19 مهاجرت را برای بسیاری از آمریکایی ها آسان تر کرد. در نتیجه، بسیاری از مردم از شهرها به مناطق حومه شهر یا مکان هایی نقل مکان کردند که مالکیت خانه مقرون به صرفه تر به نظر می رسید. این امر همراه با نرخ بهره نزدیک به صفر منجر به تقاضای زیادی برای مسکن در حومه شهر شد.
سوالات متداول تغییر در منحنی تقاضا
تفاوت بین حرکت و تغییر در منحنی تقاضا چیست؟
حرکت منحنی تقاضا به تغییرات در قیمت اشاره دارد که بر مقدار تقاضا تأثیر می گذارد. تغییر منحنی تقاضا به تغییرات اساسی در تعادل عرضه و تقاضا اشاره دارد که مقدار تقاضا را در همان قیمت تغییر می دهد. برای مثال، ممکن است مایل باشید 10 سیب را با قیمت 1 دلار بخرید. اگر فروشگاه مواد غذایی قیمت را به 0.75 دلار کاهش دهد، این حرکت منحنی تقاضا به این معنی است که شما ممکن است به جای 10 سیب، 15 سیب بخرید. 20 سیب به قیمت 0.75 دلار.
چرا منحنی تقاضا شیب نزولی دارد؟
منحنی تقاضا به سمت پایین متمایل میشود، زیرا هرچه قیمتها به 0 دلار نزدیکتر شود، مشتریان بیشتری مایل یا قادر به خرید کالاها یا خدمات هستند. این قانون اساسی تقاضا است . با کاهش قیمت، ترغیب مصرف کنندگان برای امتحان یک کالا یا خدمات آسان تر می شود. به همین دلیل است که کوپن ها و تبلیغات آزمایشی رایگان در جذب مشتریان جدید بسیار خوب عمل می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.