تابع عرضه چیست؟
تابع تامین Supply Function
تابع عرضه در اقتصاد یک فرمول ریاضی است که رابطه بین مقدار عرضه شده، قیمت کالا و سایر متغیرهای مرتبط را نشان می دهد. در اینجا، مقدار عرضه شده به عنوان تابعی از قیمت بیان می شود. این به کسب و کارها و دولت ها کمک می کند تا وضعیت عرضه و تقاضای اقتصاد را مطالعه و نظارت کنند.
عملکرد عرضه در اقتصاد برای کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها می توانند برای کنترل هزینه ها و کسب سود بالا، رابطه کمیت-قیمت بهینه را برقرار کنند. شرکت ها می توانند تغییرات در مقدار عرضه شده را با تغییرات قیمت مطالعه کنند. با این حال، به عوامل بسیاری مانند شرایط بازار و سیاست های دولت بستگی دارد.
به طور خلاصه:
- تابع عرضه یک معادله ریاضی است که مقدار یک کالای عرضه شده را به عنوان تابعی از قیمت کالا بیان می کند.
- سایر عوامل مؤثر بر عملکرد عبارتند از سیاست های دولت، دستمزدها، مواد اولیه، فناوری مورد استفاده و مهمتر از همه، قیمت کالاهای مرتبط مانند اقلام تکمیلی و جایگزین.
- تابع عرضه معکوس، که قیمت را به عنوان تابعی از کمیت نشان می دهد، نیز یک مفهوم مهم در اقتصاد است.
- این دو کارکرد می توانند به اقتصاددانان، مشاغل و دولت ها کمک کنند تا اقتصاد را درک کنند تا همه بتوانند از فعالیت های تجاری بهره مند شوند.
.
درک عملکرد عرضه
فرمول تابع تامین به صورت زیر است:
Q a = f (P a , P b , x , y , z)
در اینجا، Q a مقدار کالای A عرضه شده است.
P a قیمت کالای A است.
P b قیمت کالای مرتبط B است.
x، y و z متغیرهای دیگری هستند که بر عرضه محصول تأثیر میگذارند، مانند هزینه تولید، مداخله دولت، سطح فناوری و غیره.
اجازه دهید عوامل مختلف موثر بر عملکرد عرضه را با جزئیات بررسی کنیم.
اولاً، قیمت کالاهای مرتبط مانند اقلام مکمل و جایگزین بر قیمت یک کالای خاص تأثیر می گذارد. برای مثال، چاپگری را در نظر بگیرید که 200 دلار قیمت دارد. اگر یک کارتریج جوهر 150 دلار قیمت داشته باشد، مردم کارتریج را نمی خرند. به طور مشابه، در نظر گرفتن قیمت های رقبا مهم است. بنابراین، قیمت بسیار بالا یا بسیار پایین می تواند برای یک تجارت خطرناک باشد.
ثانیاً هزینه تولید بر قیمت فروش تأثیر می گذارد. زیرا قیمت نهایی چیزی جز سود اضافه به هزینه تولید نیست. بنابراین، هزینه بالاتر با قیمت بالاتر مطابقت دارد. هزینه بالا می تواند به طور مستقیم بر ظرفیت یک شرکت برای عرضه تأثیر بگذارد. هزینه تولید شامل مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم می باشد.
ثالثاً مداخلات و سیاست های دولت سطح عرضه را کنترل می کند. به عنوان مثال، دولت می تواند مقدار یک کالای خاص را که هر ماه می تواند عرضه کند، محدود کند. در نهایت، سطح فناوری بر سرعت عرضه تأثیر می گذارد. مانند تکنیک ها و فناوری پیشرفته تولید می تواند فروشندگان را قادر به عرضه بیشتر کند.
یک تابع عرضه کل ایده آل را می توان به صورت یک خط کمی محدب ترسیم کرد که از مبدا می گذرد. این نشان می دهد که با افزایش قیمت، عرضه نیز افزایش می یابد و بالعکس. یعنی اگر قیمت کالایی بالا باشد، فروشنده برای عرضه بیشتر انگیزه پیدا میکند، زیرا میتواند از گران فروشی درآمد بیشتری کسب کند.
مثال های عملکرد عرضه
برای درک بهتر این تابع به مثال های عملی آن نگاه می کنیم.
مثال 1
یک شرکت فروش لوازم و دستگاه های الکترونیکی. تابع عرضه محصول A را به صورت زیر تعریف می کند:
Q = Pa – 10 Px + 1995.
Px = 200 دلار (متوسط قیمت جایگزین های B، C و D)
این شرکت می خواهد هر ماه حدود 200 دستگاه عرضه کند. در اینجا دو جایگشت مطلوب کمیت و قیمت ایجاد شده توسط شرکت وجود دارد:
مورد 1: اگر شرکت بخواهد دقیقا 200 واحد عرضه کند
Q = 200، سپس معادله را حل کنید، Pa = 205 دلار
مورد 2: اگر شرکت بخواهد به قیمت متوسط رقبا، یعنی 200 دلار بفروشد.
Pa = 200 دلار، سپس Q = 195 را دریافت می کنیم.
این یک مثال ساده است. عملکرد معمولا بسته به شرکت، کالاها، صنعت، ارز و غیره متفاوت است.
مثال 2
در اینجا یک مثال واقعی است. افزایش تورم و بدتر شدن وضعیت اقتصادی در سراسر جهان خبری نیست. به خصوص قیمت اقلام کالایی سر به فلک کشیده است. با توجه به قانون عرضه، با افزایش قیمت، عرضه نیز باید افزایش یابد. با این حال، به نظر می رسد این مورد در حال حاضر نیست.
اما طبق آخرین اخبار، مسائل مربوط به عرضه نزدیک به 50 درصد از تورم در ایالات متحده را تشکیل می دهد. کاهش عرضه باعث افزایش تقاضا می شود و به افزایش قیمت ها کمک می کند. با این حال، هیچ زمینه ای برای افزایش عرضه وجود ندارد. دلایل اصلی این امر را می توان به جنگ روسیه و اوکراین نسبت داد. تا حدی، قفلهای تحمیلی ناشی از COVID-19 نیز مسئول هستند.
در چنین مواردی، کسبوکارها میتوانند کمی کردن رابطه بین قیمتها و مقدار عرضه شده را چالش برانگیز بدانند.
اهمیت عملکرد تامین
تابع عرضه برای مطالعه مهم است زیرا رابطه بین دو متغیر را نشان می دهد. تابع عرضه را می توان برای نشان دادن چگونگی تغییر تقاضا هنگام تغییر قیمت و بالعکس استفاده کرد. توابع عرضه اغلب به صورت گرافیکی با منحنی عرضه که شیب آن به سمت بالا است، نشان داده می شود، زیرا با افزایش قیمت، تولیدکنندگان قادر خواهند بود واحدهای بیشتری از کالاها یا خدمات را بفروشند. منحنیهای عرضه نقش مهمی در تئوری اقتصادی ایفا میکنند و نشان میدهند که چه اتفاقی برای سطوح کلی تولید بر اساس شرایط فعلی بازار مانند روند عرضه و تقاضا، پیشرفتهای فناوری و غیره میافتد.
تابع عرضه معکوس
تابع معکوس مخالف یا معکوس تابع مستقیم عرضه است. قیمت یک کالای خاص را به عنوان تابعی از مقدار عرضه شده بیان می کند. بنابراین فرمول آن این خواهد بود:
P a = f (Q a ، x، y، z)
در اینجا P a قیمت کالای A است،
Q a مقدار عرضه شده است.
x، y و z متغیرهای دیگری هستند که بر عملکرد تأثیر می گذارند.
تابع تامین در زمینه های مختلف اعمال می شود:
-
عملکرد عرضه جزء لاینفک اقتصاد خرد است که با رفتار و فرآیند تصمیم گیری افراد و شرکت ها در جامعه سروکار دارد. تابع عرضه برای اندازه گیری کشش قیمت تقاضا برای کالاها و خدمات استفاده می شود. این مفهوم به اقتصاددانان کمک میکند تا پیشبینی کنند که با تغییر قیمتها، تولیدکنندگان چه مقدار تولید میکنند.
-
تابع عرضه نیز در اقتصاد کلان استفاده می شود که به عملکرد، ساختار و رفتار یک اقتصاد به عنوان یک کل می پردازد. توابع عرضه به سیاستگذاران کمک می کند تا بفهمند شوک های وارده به اقتصاد (مانند تغییرات در نرخ مالیات یا مخارج دولت) چگونه بر مواردی مانند سطح اشتغال و تورم تأثیر می گذارد.
-
تابع عرضه در تجارت استفاده می شود تا به مدیران کمک کند بفهمند هزینه ها و قیمت ها چگونه بر سطح تولید آنها تأثیر می گذارد. منحنی عرضه می تواند در پیش بینی فروش آینده و تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری مفید باشد.
-
تابع عرضه همچنین در اقتصاد کشاورزی که با استفاده از زمین و تولید مواد غذایی سروکار دارد استفاده می شود. توابع عرضه می تواند به ارزیابی اینکه چگونه سیاست ها بر قیمت محصولات یا دام در طول زمان تأثیر می گذارد کمک کند.
-
تابع عرضه نیز در علوم طبیعی استفاده می شود، به عنوان مثال، برای تعیین تأثیر تغییرات دما بر موجودات کوچک یا مواد شیمیایی. عملکردهای تامین می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند نمونه های بیولوژیکی چگونه در معرض شرایط جدید مانند گرما یا سرما قرار می گیرند.
سوالات متداول
چگونه تابع عرضه را حل کنیم؟
فرمول تابع عرضه می تواند به شرکت ها کمک کند تا رابطه بین قیمت و کالا را ایجاد کنند. فرمول را می توان به صورت زیر بیان کرد:
Q = f (P)
که در آن Q مقدار محصول عرضه شده و P قیمت است.
شرکت ها می توانند یک عملکرد بهینه را بر اساس نیازهای خود تعریف کنند. سپس، آنها می توانند از تکنیک های آماری مانند تحلیل رگرسیون چندگانه برای حل تابع استفاده کنند.
تابع عرضه کل چیست؟
تابع کل عرضه یک ارتباط عددی است که به درک همبستگی بین مقدار عرضه شده و قیمت یک کالا کمک می کند. همچنین متغیرهای دیگری را نیز در نظر می گیرد که بر وضعیت عرضه در یک اقتصاد تأثیر می گذارد. بنابراین، شرکت ها قادر خواهند بود تغییرات در مقدار عرضه شده را با قیمت های متفاوت محصول اندازه گیری کنند.
تابع عرضه معکوس چیست؟
همانطور که در اصطلاح پیش میرود، تابع عرضه معکوس برخلاف تابع مستقیم است. در دومی، مقدار عرضه شده به عنوان تابعی از قیمت بیان می شود، در حالی که در تابع معکوس، قیمت به عنوان تابعی از مقدار بیان می شود. بنابراین، فرمول به شرح زیر است:
P = f (Q)
که در آن P قیمت و Q مقدار عرضه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.