بودجه نقدی چیست؟
بودجه نقدی Cash Budget
بودجه نقدی تخمینی از جریان های نقدی یک تجارت در یک دوره زمانی خاص است. این می تواند برای یک بودجه هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه باشد. این بودجه برای ارزیابی اینکه آیا واحد تجاری دارای وجه نقد کافی برای ادامه فعالیت در بازه زمانی معین است یا خیر استفاده می شود. بودجه نقدی بینش شرکت را در مورد نیازهای نقدی (و هر مازاد) آن فراهم می کند و به تعیین تخصیص کارآمد وجه نقد کمک می کند.
به طور خلاصه:
- بودجه نقدی تخمین شرکت از جریانات ورودی و خروجی نقدی در یک دوره زمانی خاص است که می تواند هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه باشد.
- یک شرکت از بودجه نقدی برای تعیین اینکه آیا وجه نقد کافی برای ادامه فعالیت در بازه زمانی معین دارد یا خیر استفاده می کند.
- بودجه نقدی همچنین به شرکت بینشی در مورد نیازهای نقدی و هرگونه مازاد ارائه میدهد، که به او کمک میکند تا تشخیص دهد آیا کسبوکار از پول نقد به طور مؤثر استفاده میکند یا خیر.
- بودجههای نقدی را میتوان به عنوان بودجههای نقدی کوتاهمدت، معمولاً یک چارچوب زمانی از هفتهها تا ماهها، یا بودجههای نقدی بلندمدت، که به عنوان سال در نظر گرفته میشوند، مشاهده کرد.
- یک شرکت باید فروش و هزینه های خود را مدیریت کند تا به جریان نقدی بهینه برسد.
چگونه یک بودجه نقدی کار می کند؟
شرکتها از پیشبینیهای فروش و تولید برای ایجاد بودجه نقدی، همراه با مفروضات مربوط به هزینههای ضروری و وصول حسابهای دریافتنی استفاده میکنند. بودجه نقدی برای ارزیابی اینکه آیا یک شرکت پول نقد کافی برای ادامه فعالیت خواهد داشت یا خیر ضروری است. اگر شرکتی نقدینگی کافی برای فعالیت نداشته باشد، باید با انتشار سهام یا گرفتن بدهی بیشتر، سرمایه بیشتری جذب کند.
رول نقدی به جلو، ورودی و خروجی های نقدی را برای یک ماه محاسبه می کند و از مانده پایانی به عنوان مانده ابتدایی ماه بعد استفاده می کند. این فرآیند به شرکت اجازه میدهد تا نیازهای نقدی را در طول سال پیشبینی کند و برای تنظیم ماندههای نقدی برای تمام ماههای آینده تغییراتی را در رول رو به جلو انجام دهد.
هدف
اجازه دهید از طریق بحث زیر هدف استفاده از سیستم بودجه نقدی در عملیات روزانه یک سازمان را درک کنیم.
- هدف اولیه بودجه نقدی مشاهده وضعیت نقدی آتی کسب و کار است تا مدیریت بتواند ارزیابی کند که چه زمانی وجوه لازم است در آینده ترتیب داده شود تا عملیات کسب و کار با مشکل مواجه نشود.
- همچنین آماده است تا بررسی کند که آیا وجه نقد اضافی موجود است یا خیر، سپس آنها باید به روشی سازنده سرمایه گذاری شوند تا بازده کسب و کار را به حداکثر برسانند.
- علاوه بر این، آنها آماده هستند تا مازاد / کسری نقدی را در طول دوره معین پیش بینی کنند.
- برای به حداقل رساندن مخارج کسب و کار با کنترل مخارج شرکت
چگونه تهیه کنیم؟
برای تهیه صورت بودجه نقدی از روش های زیر استفاده می شود:
1- رسید و روش پرداخت
روش دریافت و پرداخت رایج ترین و آسان ترین روش تهیه بودجه نقدی عمدتا کوتاه مدت است. در روش دریافت و پرداخت، کلیه رسیدهای برآورد شده به موجودی نقدی افتتاحیه اضافه می شود. سپس کلیه پرداخت های نقدی برآورد شده از مجموع موجودی نقدی افتتاحیه کسر می شود و دریافتی های تخمینی و باقی مانده پس از انجام محاسبات فوق نشان دهنده مانده نقدی پایانی است.
2- روش سود و زیان تعدیل شده
این روش برای تهیه بودجه نقدی بلند مدت دنبال می شود. مبنای تهیه در این روش، حساب سود و زیان است. فرض در این روش این است که تمام افزایش و کاهش موجودی نقدی، سود/زیان کسب و کار است.
اکنون هنگام تهیه حساب سود و زیان هزینه های مختلفی از جمله استهلاک زیان ناشی از فروش دارایی ها، سرقفلی رد شده و غیره که شامل پرداخت های نقدی واقعی نمی شود از درآمد کسب و کار کسر می شود. درآمدهای مختلف مانند سود حاصل از فروش دارایی ثابت به درآمد اضافه می شود که شامل دریافتی های نقدی واقعی نمی شود، برای محاسبه سود خالص کسب و کار اضافه می شود.
بنابراین در حین تهیه بودجه نقدی تحت این روش، تمامهزینه های غیر نقدیبه سود خالص اضافه می شود و تمام درآمدهای غیر نقدی از همان سود کم می شود. پس از آن، سرمایه در گردش، دریافت و پرداخت سرمایه وجریان های نقدی مربوط به تامین مالیتعدیل می شوند و موجودی نقدی افتتاحیه پس از تعدیل به مبلغ اضافه می شود و نتیجه آن موجودی نقدی است.
3- روش ترازنامه
در روش ترازنامه یک بودجه نقدی، ترازنامه مورد انتظار تهیه می شود که شامل دارایی ها و بدهی های مورد انتظار به جز مانده وجوه نقد و معادل های نقدی خواهد بود. حال اگر مجموع بدهی های برآورد شده بیشتر از دارایی های برآورد شده باشد، رقم موازنه پایانی وجه نقد و معادل وجوه نقد است.
اما اگر نتیجه برعکس باشد، تراز پایانی به عنوان یک نامیده می شوداضافه برداشت.
مثال ها
اجازه دهید با کمک چند مثال، سیستم بودجه نقدی را بهتر درک کنیم.
مثال 1
الویس یک سوپرمارکت در نیوجرسی دارد. برنامه پرداخت او کاملاً شلوغ است زیرا تأمین کنندگان مختلف محصولات مختلفی را برای برآوردن نیازهای فروشگاه الویس تحویل می دهند. لذا با دریافت مشاوره از یکی از تامین کنندگان اقدام به اجرای صورت بودجه نقدی نمود.
در هفته آینده، پرداخت ها به موقع انجام شد زیرا تصویر واضح تری از طریق بیانیه ترسیم شد و برنامه ریزی هایی بر این اساس برای اطمینان از پرداخت به موقع انجام شد.
مثال 2
برای سازمانهای تجاری، بهویژه کسبوکارهای کوچک، حفظ بودجه نقدی مهم است، زیرا به صاحبان و کارمندان این احساس را میدهد که در مجموع برای چه چیزی تلاش میکنند.
کسب و کارهای کوچک بیشترین آسیب را در برابر تورم و اثرات آن دارند. بودجه بندی به آنها کمک می کند تا با کارایی بیشتر با تورم و سایر ریسک های تجاری مقابله کنند.
با این حال، زمانی که کسب و کار از مراحل اولیه خارج می شود، ممکن است حفظ بودجه نقدی توسط مالکان دشوار باشد زیرا ممکن است بخواهند روی جنبه های توسعه کسب و کار تمرکز کنند. بنابراین، آموزش کارکنان برای ایجاد، نگهداری و بررسی بودجه توصیه می شود.
اهمیت
اتخاذ یک سیستم بودجه نقدی بینش کافی را در مورد رفاه مالی سازمان فراهم می کند. چند عامل دیگر که این بودجهها را به یک جنبه مهم کسبوکار تبدیل میکنند، در زیر مورد بحث قرار میگیرند.
- آنها به مدیریت کمک می کنند تا موقعیت نقدی کسب و کار را از قبل در رابطه با دوره های مالی مختلف بداند/تخمین بزند.
- بودجه نقدی برای سرمایه گذاری ها
- سرمایه گذاری بلند مدت این به صاحبان کمک می کند تا مازاد پول نقد را که برای کوتاه مدت یا در دسترس خواهد بود، بدانند.
- در دسترس بودن نقدینگی آینده کسب و کار را می توان به دلیل استفاده از تخفیف های فروشندگان در پرداخت به موقع پول نقد دانست.
- برنامه ریزی بازخرید سهام/اوراق قرضه با تخمین موقعیت نقدی آسان می شود زیرا در دسترس بودن پول نقد از قبل به خوبی شناخته شده است.
- حداقل سطح وجه نقدی را که یک کسب و کار باید حفظ کند تا نیازها و موارد احتمالی مورد انتظار را برآورده کند، نشان می دهد.
ملاحظات خاص
مدیریت بودجه نقدی نیز به مدیریت دقیق رشد کسب و کار بستگی دارد. به عنوان مثال، همه مشاغل می خواهند بیشتر بفروشند و رشد کنند، اما انجام این کار به روشی پایدار بسیار مهم است.
به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک استراتژی بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند و فروش محصولات بیشتر اجرا کند. کمپین تبلیغاتی موفقیت آمیز است و تقاضا برای محصول افزایش می یابد. اگر شرکت آمادگی پاسخگویی به این افزایش تقاضا را نداشته باشد، به عنوان مثال، ممکن است ماشین آلات کافی برای تولید کالاهای بیشتر، کارکنان کافی برای انجام بررسی های کیفی، یا تامین کنندگان کافی برای سفارش مواد اولیه مورد نیاز را نداشته باشد، در این صورت می تواند تعداد زیادی کالا داشته باشد.
شرکت ممکن است بخواهد تمام این جنبه ها را برای پاسخگویی به تقاضا ایجاد کند، اما اگر پول نقد یا منابع مالی کافی برای انجام این کار نداشته باشد، نمی تواند. بنابراین، مدیریت فروش و هزینه ها برای رسیدن به یک سطح بهینه از جریان نقدی مهم است.
مراحل ایجاد یک بودجه نقدی چیست؟
اولین قدم برای ایجاد بودجه نقدی، ایجاد پیش بینی های قابل اعتماد از جریانات نقدی ورودی و خروجی شرکت است. برخی از این جریان ها مانند هزینه های اجاره و حقوق و دستمزد قابل پیش بینی خواهند بود. سایرین، مانند ارقام فروش، متغیرتر خواهند بود. پس از برآورد این ارقام، می توان یک بودجه نقدی تهیه کرد که تمام ورودی ها و خروجی های مورد انتظار را در بر می گیرد.
چه هزینه هایی باید در بودجه نقدی لحاظ شود؟
بودجه نقدی باید جریانهای نقدی مورد انتظار، مانند درآمد، و همچنین خروجیهای عملیاتی ناشی از بازده، حقوق و دستمزد، اجاره، آب و برق، منابع و سایر هزینههای اداره تجارت را در نظر بگیرد.
چگونه یک بودجه نقدی تهیه می کنید؟
این بستگی به بازه زمانی دارد که بودجه برای آن تهیه می شود. یک بودجه نقدی کوتاه مدت چند هفته ای فقط هزینه های روزانه مربوط به تامین مالی و تامین عملیات یک شرکت را در بر می گیرد، در حالی که یک بودجه نقدی برای یک چهارم یا بیشتر ممکن است هزینه های بزرگتری مانند تجهیزات، سرمایه گذاری، و مالیات شرکت ها در هر مورد، مازاد نقدی باقیمانده در پایان یک دوره بودجه به ابتدای دوره بعدی منتقل می شود.
بودجه نقدی کوتاه مدت در مقابل بودجه نقدی بلند مدت
بودجه های نقدی معمولاً در کوتاه مدت یا بلند مدت مشاهده می شوند. بودجههای نقدی کوتاهمدت بر نیازهای نقدی مورد نیاز برای هفته یا ماههای آینده تمرکز دارد، در حالی که بودجه نقدی بلندمدت بر نیازهای نقدی سال آینده تا چندین سال تمرکز دارد.
بودجههای نقدی کوتاهمدت به مواردی مانند صورتحسابهای آب و برق، اجاره، حقوق و دستمزد، پرداختها به تامینکنندگان، سایر هزینههای عملیاتی و سرمایهگذاری توجه میکنند. بودجه نقدی بلندمدت بر پرداختهای مالیاتی سه ماهه و سالانه، پروژههای مخارج سرمایهای و سرمایهگذاریهای بلندمدت متمرکز است. بودجههای نقدی بلندمدت معمولاً به برنامهریزی استراتژیکتر و تجزیه و تحلیل دقیقتر نیاز دارند، زیرا به پول نقد برای مدت طولانیتری نیاز دارند.
همچنین برای هر گونه شرایط اضطراری یا نیازهای غیرمنتظره به پول نقد که ممکن است ایجاد شود، بودجه مورد نیاز نقدینگی عاقلانه است، به ویژه اگر کسب و کار جدید باشد و تمام جنبه های عملیات به طور کامل محقق نشده باشد. در پایان هر دوره بودجه، مانده پایانی بودجه نقدی به بودجه نقدی دوره بعدی منتقل می شود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.