بودجه ثابت چیست؟
بودجه ثابت Static Budget
بودجه ایستا نوعی بودجه است که مقادیر پیشبینیشده در مورد ورودیها و خروجیها را که قبل از شروع دوره مورد نظر تصور میشوند، ترکیب میکند. یک بودجه ثابت که پیشبینی درآمد و هزینهها در یک دوره خاص است حتی با افزایش یا کاهش حجم فروش و تولید، بدون تغییر باقی میماند.
با این حال، در مقایسه با نتایج واقعی که پس از این واقعیت دریافت می شود، اعداد از بودجه های ثابت می توانند کاملاً متفاوت از نتایج واقعی باشند. بودجه های ثابت توسط حسابداران، متخصصان امور مالی و تیم های مدیریتی شرکت هایی که به دنبال سنجش عملکرد مالی یک شرکت در طول زمان هستند، استفاده می شود.
درک یک بودجه ثابت
بودجه ثابت در نظر گرفته شده است که در طول دوره بدون توجه به نوساناتی که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد، ثابت و بدون تغییر باشد. هنگام استفاده از یک بودجه ثابت، برخی از مدیران از آن به عنوان هدف برای هزینه ها، هزینه ها و درآمد استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از یک بودجه ثابت برای پیش بینی اعداد شرکت استفاده می کنند.
به عنوان مثال، تحت یک بودجه ثابت، یک شرکت هزینه پیش بینی شده، مثلاً 30000 دلار برای یک کمپین بازاریابی، برای مدت زمان تعیین می کند. سپس این به مدیران بستگی دارد که به آن بودجه پایبند باشند بدون توجه به اینکه هزینه ایجاد آن کمپین واقعاً در طول دوره چگونه دنبال می شود.
بودجه ثابت اغلب توسط سازمانهای غیرانتفاعی، آموزشی و دولتی استفاده میشود، زیرا مبلغ مشخصی برای تخصیص برای یک دوره به آنها اعطا شده است.
به طور خلاصه:
- بودجه ایستا شامل مقادیر مورد انتظار در مورد ورودی ها و خروجی هایی است که قبل از شروع یک دوره تصور می شوند.
- یک بودجه ثابت درآمد و هزینهها را در یک دوره خاص پیشبینی میکند، اما حتی با تغییر در فعالیت تجاری بدون تغییر باقی میماند.
- بودجه ایستا اغلب توسط سازمان های غیرانتفاعی، آموزشی و دولتی استفاده می شود.
- بر خلاف یک بودجه ثابت، یک بودجه انعطاف پذیر با تغییر در حجم فروش و تولید تغییر یا نوسان می کند.
یک بودجه ثابت بر اساس خروجی ها و ورودی های برنامه ریزی شده برای هر یک از بخش های یک شرکت می تواند به مدیریت کمک کند تا درآمد، هزینه ها و نیازهای جریان نقدی را پیگیری کند.
مثال ها
اجازه دهید ماهیت حسابداری بودجه ایستا و تاثیر آن را از طریق مثال های زیر درک کنیم.
مثال 1
شرکت Marc در حال ایجاد یک واحد تولیدی جدید در ایالات متحده است. این شرکت در حال برنامه ریزی برای دریافت وام از بانک ایالات متحده به مبلغ 1000000 دلار است. برای این منظور، شرکت مایل به تهیه یک بودجه ثابت با داده های موجود زیر است:
- فروش 1,00,000 واحد در هر عدد 14 دلار
- هزینه تولید اولیه 4 دلار در هر واحد
- سربار @ $4,00,000
- هزینه متغیر فروش @ 2 واحد
بودجه به شرح زیر خواهد بود:
این بودجه با وجود تغییر در مقدار تولید/فروش ثابت باقی خواهد ماند.
مثال 2
شرکت های فناوری جهانی حتی از طریق یک بیماری همه گیر در سال 2020 با نرخ های تصاعدی رشد کردند. با این حال، اواخر سال 2022 و اوایل سال 2023، رکود جهانی در گوشه و کنار، آنها شروع به محدود کردن بودجه خود کرده بودند و منابع خود را فقط در جاهایی که کاملا ضروری بود خرج کردند.
در نتیجه تاسف بار، آمازون مجبور شد 18000 کارمند را اخراج کند، متا 11000 کارمند را اخراج کرد. در مجموع بیش از 170000 نفر در این پنجره شغل خود را از دست دادند زیرا کارفرمایان آنها مجبور بودند بودجه سخت گیرانه تر و انعطاف ناپذیرتری را برای جلوگیری از خطر رکود اقتصادی که بر موجودیت کسب و کار آنها تأثیر می گذارد، رعایت کنند.
اهمیت
اجازه دهید اهمیت گزارش بودجه ثابت را از طریق بحث زیر درک کنیم:
- بودجه ثابت برنامه ریزی خروجی ها و ورودی های یک بخش شرکت است که به مدیریت کسب و کار کمک می کند تا جریان های نقدی، درآمد و هزینه ها را نظارت کند و از این طریق به سازمان در دستیابی به حداکثر نتایج به بهترین شکل ممکن کمک کند.
- با حفظ چنین بودجه ای، نیازهای مالی هر شرکت بخش می تواند بر کارهای روزمره و همچنین برنامه های مالی بلند مدت نظارت داشته باشد. این یک طرح یا مقیاس راهنمای یک سازمان تجاری برای یک دوره خاص است.
- این یک ابزار مفید برای هر ذینفع در شرکت است. حسابداران و CFO می توانند از آن برای اطمینان از کنترل های پولی استفاده کنند. سازمان را از هزینه های اضافی نجات می دهد و پرداخت های خروجی و درآمدهای ورودی را متعادل می کند، یعنی طبق برنامه ریزی، جریان وجوه را کنترل می کند.
- همچنین می توان آن را الف نامیدجریان نقدیابزار برنامه ریزی برای سازمان فرض کنید یک شرکت دارای یک سیستم جریان نقدی به خوبی حفظ شده است. در این صورت، در هر شرایطی که ناشی از هر گونه اتفاق احتمالی مانند خرابی تجهیزات یا نیازهای بیشتر تولید و غیره باشد، هرگز با کمبود نقدینگی مواجه نخواهد شد.
- این یک ابزار ضروری است که توسط آن یک شرکت می تواند جریان سرمایه را نظارت کند. یعنی پول از کجا می آید و آیا با برنامه ریزی اولیه مطابقت دارد؟ همچنین، به شرکت کمک میکند تا هزینهها را ردیابی کند، یعنی اینکه آیا پول با رعایت محدودیتهای از پیش تعریفشده و مجموعههای زمانبندی خرج میشود یا خیر.
مزایا
یک بودجه ایستا به نظارت بر هزینهها، فروش و درآمد کمک میکند، که به سازمانها کمک میکند تا به عملکرد مالی مطلوب دست یابند. با نگه داشتن هر بخش یا بخش در چارچوب بودجه، شرکت ها می توانند در مسیر اهداف مالی بلندمدت خود باقی بمانند. یک بودجه ثابت به عنوان یک راهنما یا نقشه برای جهت کلی شرکت عمل می کند.
در داخل یک سازمان، بودجه های ثابت اغلب توسط حسابداران و مدیران ارشد مالی (CFOs) استفاده می شود که کنترل مالی را برای آنها فراهم می کند. بودجه ثابت به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از خرج بیش از حد و تطبیق هزینه ها یا پرداخت های خروجی با درآمدهای حاصل از فروش عمل می کند.
به طور خلاصه، یک بودجه ثابت مدیریت شده، ابزار برنامه ریزی جریان نقدی برای شرکت ها است. مدیریت صحیح جریان نقدی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شرکت ها در صورت بروز شرایطی که به پول نقد نیاز است، مانند خرابی تجهیزات یا کارکنان اضافی مورد نیاز برای اضافه کاری، وجه نقد در دسترس هستند.
هنگامی که از یک بودجه ایستا استفاده می کنید، یک شرکت یا سازمان می تواند ردیابی کند که پول در کجا خرج می شود، چقدر درآمد وارد می شود و به حفظ اهداف مالی خود کمک می کند.
معایب
در محیطهای سیالتر که نتایج عملیاتی میتواند بهطور اساسی تغییر کند، یک بودجه ثابت میتواند مانع باشد، زیرا نتایج واقعی ممکن است با بودجهای مقایسه شود که دیگر مرتبط نیست. همچنین ممکن است یک بودجه ثابت در شرایط خاص برای ارزیابی عملکرد مراکز هزینه موثر نباشد. به عنوان مثال، ممکن است به یک مدیر مرکز هزینه بودجه ثابت زیادی داده شود، و هزینههایی کمتر از بودجه ثابت انجام دهد و برای انجام آن پاداش دریافت کند، حتی اگر کاهش کلی بسیار بیشتر در فروش شرکت، کاهش هزینههای بسیار بیشتری را الزامی میکرد.
اگر فروش بسیار بالاتر از حد انتظار باشد، همین مشکل پیش میآید – مدیران مراکز هزینه باید بیش از مبالغی که در بودجه ثابت پایه مشخص شده است هزینه کنند، و به نظر میرسد که واریانسهای نامطلوب دارند.، حتی اگر آنها به سادگی کارهای مورد نیاز را برای پاسخگویی به تقاضای مشتری انجام می دهند
محدودیت ها
بودجه بندی ایستا به دلیل توانایی یک سازمان برای پیش بینی دقیق هزینه های مورد نیاز خود، میزان تخصیص به این هزینه ها و درآمد عملیاتی آن برای دوره آتی محدود می شود.
بودجه های ثابت ممکن است برای سازمان هایی که فروش و هزینه های بسیار قابل پیش بینی دارند و برای دوره های کوتاه مدت موثرتر باشند. به عنوان مثال، اگر شرکتی ماه به ماه هزینههای یکسانی را در مواد، آب و برق، نیروی کار، تبلیغات و تولید مشاهده کند تا عملیات خود را حفظ کند و انتظار تغییر وجود نداشته باشد، ممکن است یک بودجه ثابت برای نیازهایش مناسب باشد.
اگر چنین برنامه ریزی پیش بینی کننده ای امکان پذیر نباشد، بین بودجه ثابت و نتایج واقعی تفاوت وجود خواهد داشت. در مقابل، یک بودجه منعطف ممکن است هزینه های بازاریابی خود را بر اساس درصدی از فروش کلی برای آن دوره قرار دهد. این بدان معناست که بودجه همراه با عملکرد شرکت و هزینه های واقعی نوسان می کند.
هنگامی که بودجه ثابت با سایر جنبه های فرآیند بودجه بندی (مانند بودجه انعطاف پذیر و نتایج واقعی) مقایسه می شود، دو نوع واریانس بودجه را می توان استخراج کرد:
- واریانس بودجه ایستا: تفاوت بین نتایج واقعی و بودجه ثابت
- واریانس حجم فروش: تفاوت بین بودجه انعطاف پذیر و بودجه ثابت
این واریانس ها برای ارزیابی مطلوب بودن تفاوت ها (افزایش سود) یا نامطلوب بودن (کاهش سود) استفاده می شود. اگر هزینه های واقعی سازمان کمتر از بودجه ثابت و درآمد بیش از انتظارات باشد، افزایش سود حاصله نتیجه مطلوبی خواهد داشت. برعکس، اگر درآمد حداقل اهداف تعیین شده در بودجه ثابت را برآورده نمی کرد، یا اگر هزینه های واقعی از محدودیت های از پیش تعیین شده فراتر می رفت، نتیجه منجر به سود کمتر می شد.
بودجه ایستا در مقابل بودجه های انعطاف پذیر
بر خلاف یک بودجه ثابت، یک بودجه انعطاف پذیر با تغییر در فروش، حجم تولید یا فعالیت تجاری تغییر می کند یا نوسان می کند. برای مثال، اگر به دلیل افزایش حجم تولید به دلیل فصلی بودن فروش، به مواد خام اضافی نیاز باشد، ممکن است از یک بودجه انعطافپذیر استفاده شود. همچنین، کارکنان موقت یا کارمندان اضافی مورد نیاز برای اضافه کاری در زمانهای شلوغ، بهترین بودجه را با استفاده از یک بودجه انعطافپذیر در مقابل بودجه ثابت، تعیین میکنند.
به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت بودجه ثابتی برای کمیسیون های فروش داشت که به موجب آن مدیریت شرکت 50000 دلار برای پرداخت کمیسیون به کارکنان فروش اختصاص داد. صرف نظر از مجموع حجم فروش – خواه 100000 دلار باشد یا 1000000 دلار – کمیسیون هر کارمند بر 50000 دلار بودجه ثابت تقسیم می شود.
با این حال، یک بودجه منعطف به مدیران اجازه می دهد تا درصدی از فروش را در محاسبه کمیسیون فروش اختصاص دهند. ممکن است مدیریت برای کل حجم فروش تولید شده 7 درصد کمیسیون تعیین کند. اگرچه با بودجه منعطف، هزینه ها با افزایش کمیسیون فروش افزایش می یابد، بنابراین درآمد حاصل از فروش اضافی ایجاد شده نیز افزایش می یابد.
سوالات متداول
استفاده از بودجه ثابت چیست؟
خروجیها و ورودیهای یک سازمان در یک بودجه ثابت برنامهریزی میشوند تا به مدیریت کمک کند جریانهای نقدی، سود و هزینهها را ردیابی کند و به شرکت کمک کند تا به اهداف خود به بهترین نحو دست یابد.
تفاوت بین بودجه ثابت و انعطاف پذیر چیست؟
بودجه انعطاف پذیر یک تکنیک تجزیه و تحلیل هزینه است که با تغییرات حجم فروش و تولید یک شرکت سازگار است. در یک بودجه ثابت، هر درآمد و هزینه برای یک زمان معین از قبل پیش بینی می شود.
محدودیت های بودجه ثابت چیست؟
انعطاف پذیری بزرگترین نقطه ضعف است. به عنوان مثال، شرایطی را در نظر بگیرید که در آن یک شرکت بودجه خود را بر اساس مقدار مشخصی از فروش و شرایط خاص قرار می دهد و سطح فروش به هر دلیلی تغییر می کند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.