بودجه تجاری چیست؟
بودجه کسب و کار business budget
یک بودجه تجاری خوب به شما در بسیاری از موارد حیاتی کمک می کند. هر تصمیمی که می گیرید از نظر مالی بسیار آگاه تر، آینده نگرتر و رشد گرا خواهد بود. بودجه کسبوکار شما میتواند به شما کمک کند از فصلهای شلوغ استفاده کنید و از آن بهره ببرید و به شما یاد دهد که چگونه در ماههای سختتر سال کاهش دهید. این به شما نشان می دهد که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست، و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید. ایجاد یک بودجه مفید برای کسب و کار مستلزم برنامه ریزی دقیق آینده و رویکردی هوشیارانه برای رشد کسب و کار است.
یکی از راه های انجام این کار این است که فرآیند را در یک سری مراحل تنظیم کنید. در این پست وبلاگ، شما را به طور کامل از طریق بودجه کسب و کار آشنا خواهیم کرد. قبل از اینکه اجزای بودجه کامل کسب و کار را مشخص کنیم، توضیح خواهیم داد که چیست و چرا مهم است. سپس، شش گام لازم برای ایجاد بودجه کسب و کار را تشریح خواهیم کرد.
بودجه کسب و کار خود را به عنوان یک برنامه هزینه ای در نظر بگیرید که کاملاً بر شرکت، تجارت کوچک یا فعالیت های کارآفرینی شما متمرکز است. خواه اداره کسب و کار خود، کار به عنوان یک فریلنسر، یا مدیریت یک کار جانبی، هر کاری که برای کار خود انجام می دهید باید با دقت و با بودجه تجاری مدیریت شود.
چرا بودجه کسب و کار ایجاد کنیم؟
دلیلی که باید برای کسب و کارتان بودجه ایجاد کنید، همان دلیلی است که برای زندگی شخصی خود بودجه بندی می کنید: مدیریت مالی خود به درستی و زندگی با استرس کمتر از نظر پول.
فراتر از دلایل ذکر شده در بالا برای تصمیم گیری هوشمندانه و موفقیت در کسب و کار، ایجاد یک بودجه تجاری همچنین سلامت روان شما را متعادل می کند. استرس مالی یک کاتالیزور بزرگ برای مشکلات سلامت روان است و اگرچه نه تنها بر روابط و زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند تجارت شما را نیز به خطر بیندازد. بودجه بندی به معنای مراقبت از مشکلاتی است که باعث ایجاد استرس می شود، قبل از بروز آن مشکلات. شما آماده هستید تا با مشکلات کوچک و بزرگ کنار بیایید، قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند.
کدام نوع از بودجه های تجاری وجود دارد؟
وقتی بودجه کسب و کار خود را جمع آوری کردید، ورودی هایی از سایر انواع بودجه را شامل می شود. هدف از این کار این است که بودجه خود را با در نظر گرفتن بسیاری از جنبههای مختلف توسعه دهید و تمام هزینههای بالقوه و حوزههای سود را پوشش دهید. بیایید به جزئیات هر جزء بودجه نگاهی بیندازیم:
- بودجه اصلی
- بودجه عملیاتی
- بودجه نقدی
- بودجه نیروی کار
- بودجه ثابت
بودجه اصلی
تمام بودجه های زیر به بودجه اصلی کمک می کند. به عنوان یک ابزار برنامه ریزی مرکزی، تیم مدیریت شما از آن برای هدایت فعالیت های تجاری و قضاوت عملکرد کسب و کار در زمینه های مختلف استفاده می کند. هنگامی که تمام بودجه ها وارد بودجه اصلی می شوند، می توان بودجه را برای دستیابی به نتایج مطلوب کلی برای کسب و کار اختصاص داد.
به بودجه اصلی خود مانند نقطه اوج سایر بودجه بندی های خود فکر کنید. بودجه های اصلی عموماً مشارکتی هستند، از جمله کمک های سایر کارکنان و کارمندان. با این حال، ممکن است انتخاب کنید که خودتان آن را مدیریت کنید یا ورودی را به مدیریت ارشد محدود کنید. بودجه های اصلی معمولاً در قالب ماهانه یا فصلی ارائه می شوند و هزینه های سال مالی را نشان می دهند.
بودجه عملیاتی
تعیین بودجه عملیاتی به معنای پیشبینی انتظارات درآمدی و جبران آنها با هزینهها است. به عبارت دیگر، برای دستیابی به چیزهایی که می خواهید شرکت شما به آن دست یابد، چقدر هزینه خواهد داشت؟ اگر یک گل فروشی مایل به افزایش 10 درصدی مشتری در سال آینده باشد، تحویل سهام گل، دستمزد کارکنان و سایر هزینه ها برای رسیدن به این هدف مورد نیاز است. بودجه عملیاتی شما باید شامل دسته های زیر باشد:
- درآمد
- هزینه های متغیر
- هزینه های ثابت
- هزینه های غیر نقدی
- هزینه های غیر عملیاتی
تنظیم بودجه عملیاتی خود را با همکاری سایر مدیران و توافق بر سر برآورد درآمد آغاز کنید. سپس، از کارکنان مدیریت برای برآورد هزینه های سال آینده مورد نیاز برای تامین این درآمد پیش بینی شده، ورودی داشته باشید.
بودجه نقدی
در اینجا جایی است که شما جریان های نقدی کسب و کار خود را برای یک دوره زمانی، به عنوان مثال سالانه، تخمین می زنید. جریان نقدی پولی است که به دلیل فعالیتهای عملیاتی روزمره وارد و خارج از کسبوکار شما میشود، چیزی که میخواهید با این بودجه تعیین کنید این است که آیا جریان نقدی در کسبوکار شما نشاندهنده وضعیت مالی پایدار در طول زمان است یا خیر. جریان نقدی قابلیت اطمینان کسب و کار شما را از نقطه نظر مالی تعیین می کند. بودجه نقدی را می توان به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری کرد:
- بودجه نقدی کوتاه مدت: بر صورتحسابهای آب و برق، حقوق و دستمزد، پرداختهای تامینکننده، هزینههای عملیاتی متمرکز است.
- بودجه نقدی بلند مدت: متمرکز بر پرداخت مالیات، مخارج سرمایه ای، سرمایه گذاری های بلند مدت.
یک بودجه نقدی با ملاحظات بلندمدت و کوتاه مدت تصویر بسیار واضح تری از وضعیت جریان نقدی شرکت شما و در نهایت از ثبات مالی آن به طور کلی ارائه می دهد.
بودجه نیروی کار
در حالی که بودجه عملیاتی شما پول مورد نیاز برای عملیات خاص را تعیین می کند، بودجه نیروی کار شما از واحدهای زمان (معمولاً به ساعت) برای اندازه گیری کار مورد نیاز برای نتایج استفاده می کند. به عنوان مثال، از آنجایی که یک رستوران نوعی کسب و کار وابسته به نیروی کار است، افزایش مشتریان به میزان 10 درصد مستلزم تجزیه و تحلیل نیروی کار مورد نیاز است: بارمن ها، سرآشپزها، کارکنان منتظر و دستان آشپزخانه همگی باید ساعت کاری خود را ارزیابی کنند تا به این کار برسند.
اهدافی که شما مطرح کرده اید این می تواند نمونه ای از بودجه کار پیچیده تر باشد، زیرا شما اطلاعات را بر اساس طبقه بندی نیروی کار تقسیم می کنید، یعنی اینکه کدام کارمند کدام وظیفه را انجام می دهد. بودجه کار مستقیم بیشتر برای کارهای خط تولید مناسب است، که در آن تعدادی از اقلام تولید شده پیشنهاد می شود و ساعات مورد نیاز برای ساخت آن اقلام محاسبه می شود. همچنین مهم است که یک بودجه کار دقیق و مناسب تهیه کنید تا کارمندان خود را زیاد کار نکنید یا دستمزدها را اشتباه محاسبه نکنید و بعداً با حقوق و دستمزد مشکلاتی ایجاد نکنید.
بودجه ثابت
بودجه استاتیک شما با اکثر انواع دیگر متفاوت است. به جای تغییر و تطبیق روش بودجه نقدی یا عملیاتی، بودجه ثابت بدون تغییر باقی می ماند تا زمانی که دوره به پایان برسد یا پروژه کامل شود. به عنوان مثال، برای بودجه بندی یک کمپین بازاریابی سنتی، ممکن است بودجه ای 5000 یورویی برای یک تبلیغات تلویزیونی اختصاص دهید. پس از آن به شما و تیم بازاریابی بستگی دارد که به این بودجه پایبند باشید، صرف نظر از اینکه هزینه ها در طول اتمام پروژه چگونه انجام می شود.
بودجههای ثابت در میان سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی محبوب هستند، زیرا درآمدهای ثابتی دارند که به کمکهای مالی یا کمکهای مالی متکی هستند، و عموماً صندوق ذخیرهای برای فرو بردن ندارند. در مقایسه با بودجههای انعطافپذیر، بودجههای ثابت نظم را در هزینههای پروژهها تشویق میکنند و فروش و درآمد را به وضوح نظارت میکنند. این به این دلیل است که اگر هیچ وقت از بودجه تجاوز نشود، اعداد واضح هستند. همچنین برای دستیابی به اهداف مالی آتی برای کسب و کار شما مفید است، زمانی که وجوه مورد نیاز به دلیل بودجه های ثابت کنترل می شود.
تامین مالی نیز می تواند ساده باشد! کونتو طیف وسیعی از وام های تجاری متناسب با نیازهای شما دارد.
بودجه کسب و کار از چه چیزی تشکیل شده است؟
برای تفکیک بیشتر بودجه کسب و کارتان، بیایید اکنون به اجزای موجود در یک بودجه عمومی نگاهی بیندازیم. بنابراین در حالی که بودجه کسب و کار شما از بودجه های بالا تشکیل شده است، این بودجه ها هر کدام شامل اجزای زیر هستند.
- درآمد تخمینی
- هزینه های ثابت
- هزینه های متغیر
- هزینه های یکبار مصرف
- جریان نقدی
- سود
درآمد تخمینی
درآمد تخمینی شما کل درآمد ناخالص کسب و کار شما در بازه زمانی انتخاب شده است. این با سود متفاوت است زیرا برای تعیین سود، هزینهها و هزینههای تولید را کم میکنید و آنچه باقی میماند را میشمارید. تخمین درآمد برای کسب و کار شما بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا در آینده متوجه شوید که چقدر می توانید برای هزینه های تولید هزینه کنید، نه اینکه کسب و کار شما چقدر در آن سال درآمد داشته است.
هزینه های ثابت
هزینه ثابت هزینه ای است که بدون توجه به نوسانات درآمد شما همیشه وجود خواهد داشت. این هزینهها با هزینههای متغیری که تغییر میکنند، در تضاد هستند، زیرا مستقیماً با تعداد تولید و فروش مرتبط هستند. نام دیگر هزینه های ثابت «سربار» است. هزینه های ثابت شامل:
- پرداخت اجاره و رهن
- قبوض آب و برق
- بیمه
- بازپرداخت وام
هزینه های متغیر
همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه های متغیر در نوسان هستند زیرا به خروجی کسب و کار بستگی دارند. هزینه های متغیر شما به طور اجتناب ناپذیری با نوسانات جریان نقدی بسته به درآمد یک سال یا ماه دیگر تغییر می کند. هزینه های متغیر عبارتند از:
- مواد خام
- کار با نرخ قطعه
- لوازم تولید
- لوازم بسته بندی
- کارمزد کارت پرداخت
هزینه های یکبار مصرف
معمولاً هزینه های بزرگ، هزینه یکباره هزینه غیرعملیاتی است. این به این دلیل است که هزینه های عملیاتی هزینه های روزانه هستند و به طور کلی هر روز یا ماه دوباره ایجاد می شوند. در حالت ایده آل، کسب و کار شما به طور منظم متحمل هزینه های یکباره نمی شود. با توجه به اینکه هزینه یکباره چیزی شبیه جابجایی دفتر است، در حالت ایده آل نمی خواهید این کار را به صورت ماهانه انجام دهید. هزینه های یکبار مصرف به طور کلی در محاسبه درآمد عملیاتی لحاظ نمی شود.
جریان نقدی
جریان نقدی سیستم گردش خون کسب و کار شما است. جریان پول در داخل و خارج از کسب و کار سلامت کسب و کار شما را برای شما روشن می کند و یکی از مهم ترین ارزیابی های مالی است که می توانید انجام دهید. گنجاندن ارزیابی جریان نقدی در بودجه به معنای نگاهی به سوابق مالی قبلی برای اطلاع رسانی بهتر در مورد تصمیمات آینده است. هنگام ارزیابی جریان نقدی باید به نوسانات زیر توجه کنید:
- اوج و فرودهای فصلی
- محصولات/ویژگی های جدید منتشر شد
- تغییرات در عملیات
- بازده سرمایه گذاری و تامین مالی
سود
ابتدا با محاسبه درآمد ناخالص کل کسب و کارتان به صورت سالانه، ماهانه یا سه ماهه، سود خود را تعیین کنید. سپس با بدست آوردن عدد، هزینه ها و هزینه های تولید را کم کنید و سود خواهید داشت: کل درآمد – هزینه + هزینه تولید = سود
سود در صورت سود و زیان شما به عنوان “درآمد خالص” شناخته می شود و معمولاً به عنوان “خط پایین” شناخته می شود. محاسبه سود و درآمد به شما کمک می کند تا درک کنید که کسب و کار شما در یک بازه زمانی خاص چقدر خوب عمل می کند و عملکرد با آن نرخ چقدر برای شما هزینه دارد.
بودجه کسب و کار خود را در 6 مرحله ایجاد کنید
با وجود این تعاریف کلیدی، زمان آن رسیده که بودجه کسب و کار خود را جمع آوری کنید. مراحل زیر تعاریف بالا را با دستورالعملهایی در مورد نحوه اجرای آنها در هر یک از بودجههای شما بازبینی میکند و در نهایت یک بودجه جامع تجاری را جمعآوری میکند.
- درآمد را برآورد کنید.
- هزینه های ثابت را کم کنید.
- تعیین هزینه های متغیر
- یک صندوق برای هزینه های غیرمنتظره ایجاد کنید.
- صورت سود و زیان خود را ایجاد کنید.
- بودجه آیندهنگر تجاری خود را مشخص کنید.
درآمد را برآورد کنید
برآورد درآمد صرفاً محاسبه مقدار پولی است که کسب و کار شما احتمالاً به دست می آورد. بر اساس اهداف و منابع، آن چیزی است که شما تعیین می کنید که رقم احتمالی است که در پایان دوره زمانی پیشنهادی مشاهده خواهید کرد. روش استانداردی که اکثر شرکت ها درآمد را محاسبه می کنند، گزارش درآمد خالص به جای درآمد ناخالص است. تفاوت این است که در حالی که درآمد ناخالص پولی است که کسب و کار شما به طور کلی به ارمغان می آورد، درآمد خالص این رقم منهای هزینه ها است. محاسبه درآمد کلی با فرمول زیر انجام می شود:
واحدهای فروخته شده x میانگین قیمت هر واحد و: کل مشتری x میانگین قیمت واحد
هزینه های ثابت را کم کنید
با مشخص شدن درآمدتان، باید هزینههای ثابت در طول دوره زمانی را از آن عدد کم کنید. همانطور که به یاد دارید، هزینه های ثابت مواردی مانند قبوض آب و برق، مجوزهای پرداخت شده و جابجایی هستند. کم کردن آنها عملکرد کسب و کار شما را خارج از این هزینه های غیر متداول و اجتناب ناپذیر روشن می کند.
تعیین هزینه های متغیر
افزایش فروش با افزایش هزینه ها همراه است. این واقعیت وضعیت است و این است که چگونه می توانیم اهمیت هزینه های متغیر را درک کنیم. همانطور که تجارت شما رشد می کند، نیاز شما به مواردی مانند مواد اولیه، بسته بندی و میزان کارمزد تراکنش های کارت اعتباری نیز افزایش می یابد. برای تعیین هزینه های متغیر خود، ارقام و اعداد زیر را جمع آوری کنید:
- هزینه متغیر به ازای هر واحد (کار، مواد و سایر منابع مورد نیاز برای تولید محصول شما)
- واحدهای تولید شده (تعداد کل واحدهای تولید شده توسط شرکت شما)
سپس هزینه متغیر کل خود را با این فرمول تعیین می کنید:
هزینه در واحد x برابر کل واحدها = کل هزینه متغیر
اگر چندین محصول مختلف با قیمت های متفاوت دارید، می توانید میانگین هزینه متغیر (AVC) را نیز تعیین کنید. این کار را با تقسیم مجموع هزینه های متغیر اضافه شده (TVC) واحدهای مختلف تولید و تقسیم آن بر تعداد کل واحدها انجام دهید. این فرمول است:
TVC واحد A + TVC واحد B ÷ تعداد کل واحدهای ساخته شده = AVC
یک صندوق برای هزینه های غیرمنتظره ایجاد کنید بودجه تجاری
هزینه های غیرمنتظره شما که به آن صندوق اضطراری یا صندوق روزهای بارانی شما نیز گفته می شود، همان چیزی است که اگر اتفاقی غیرمنتظره و گاهی ویرانگر روی دهد که بر ثبات مالی کسب و کار شما تأثیر بگذارد، از آن استفاده خواهید کرد. این نوع رویداد می تواند هر چیزی باشد، از سقوط بازار یا رکود گرفته تا یک فاجعه زیست محیطی مانند سیل که به دفتر شما آسیب می رساند یا طوفانی که محموله محصولات را از بین می برد. بیمه لازم را برای این نوع اتفاقات تضمین کنید و تصمیم بگیرید که هر ماه چقدر برای آن صرف کنید.
صورت سود و زیان خود را ایجاد کنید بودجه تجاری
صورت زیان سود نوعی از صورت های مالی است که اطلاعات فوق را خلاصه می کند: درآمدها، هزینه ها و هزینه ها. با این کار، می توانید عملکرد مالی شرکت خود را ارزیابی کنید و شناسایی کنید که در کجا هزینه ها را کاهش دهید تا سود را افزایش دهید یا تولید را افزایش دهید. این مثال از صورت سود و زیان شرکت آمازون یک طرح ایده آل از نحوه ارائه صورت سود و زیان است.
بودجه آیندهنگر تجاری خود را مشخص کنید بودجه تجاری
با بیانیه P&L بالا که تصویر روشنی از عملکرد گذشته کسب و کار شما ارائه می دهد، اکنون می توانید آن را برای ایجاد بودجه ای که به آینده نگاه می کند ارزیابی کنید. P&L خود را برای این نوع نوسانات بررسی کنید:
- خرید تجهیزات گران قیمت باعث مشکلات مالی می شود.
- روندهای فصلی که بر فروش تاثیر می گذارد.
- دوره ها و روزهای تعطیل که باعث افزایش یا کاهش عملکرد تجاری می شود.
- چرخش های غیرمنتظره بالا در سود بدون توضیح واضح
از این یافتهها، میتوانید پیشبینیهای مالی را بر اساس اتفاقات قبلی شروع کنید. دورههای سود و زیان غیرقابلشناختی در سال وجود خواهد داشت – این ماهیت کسبوکار است – اما شما میتوانید با تصمیمگیری مطمئن احاطه کنید و در طول ماههای سخت صرفهجویی کنید و از موارد خوب استفاده کنید.
بودجه کسب و کار شما برگه تقلب کسب و کار شخصی شماست. با تجزیه و تحلیل گذشته و پیش بینی های مالی آگاهانه، می توانید کسب و کار خود را به روشی مطمئن و روشن مدیریت کنید. تنها شرط لازم این است که بودجه کسب و کار خود را با حوصله بسازید، خود را در مورد هر یک از اجزای آن و نحوه تناسب آنها با یکدیگر آگاه کنید.
امیدواریم، این پست اجزای بودجه کسب و کار را روشن کرده باشد و به وضوح نحوه ایجاد یک بودجه را برای خودتان توضیح داده باشد. در نهایت، بهترین راه برای یادگیری در مورد بودجه کسب و کار، یادگیری از طریق انجام دادن است. زمان به دست آوردن بودجه است!
یادگیری های کلیدی بودجه تجاری
- بودجه تجاری یک برنامه هزینه است که بر شرکت شما متمرکز است.
- ایجاد یک بودجه تجاری به شما این امکان را می دهد که شرکت خود را به روشی مطمئن و کاملاً تحقیق شده رشد دهید.
- در بودجه کسب و کار انواع مختلفی وجود دارد.
- بودجه اصلی شامل تمام بودجه های دیگر است.
- بودجه عملیاتی هزینه های عملیاتی روزانه شما را تعیین می کند.
- بودجه نقدی جریان نقدی شرکت شما را ارزیابی می کند.
- بودجه نیروی کار ساعت های مورد نیاز و دسته های نیروی کار را برای وظایف خاص تعیین می کند.
- بودجه ثابت یک رقم ثابت است که در طول یک دوره زمانی یا تا زمانی که یک پروژه کامل نشود نمی توان از آن تجاوز کرد.
- اولین قدم برای ایجاد بودجه کسب و کار، انجام برآورد درآمد است.
- هزینه های ثابت مانند قبوض آب و برق را کم کنید و هزینه های متغیر را در طول سال تعیین کنید.
- یک صورت سود و زیان برای درک گذشته شرکت خود ایجاد کنید و از آن برای اطلاع رسانی آینده آن هنگام ترسیم بودجه کسب و کار خود استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.