بازاریابی اجتماعی چیست؟
بازاریابی اجتماعی Social Marketing
اصطلاح «بازاریابی اجتماعی» به پذیرش فناوریهای تجاری و تبلیغاتی در برنامههایی اشاره دارد که با هدف تأثیرگذاری بر واکنش مخاطبان هدف برای بهبود رفاه افراد و رفاه جامعهای که در آن تعلق دارند، صورت میگیرد.
این شامل توسعه مفهوم، قیمت گذاری، تبادل اطلاعات، تحویل، و تجزیه و تحلیل بازار است. بازاریابی اجتماعی در حال توسعه، اجرای و مدیریت برنامه هایی است که قصد دارند بر میزان پذیرش ایده های اجتماعی تأثیر بگذارند. نوعی بازاریابی است که به سرعت در حال گسترش است و پتانسیل قابل توجهی برای کاهش مصرف دارد.
به طور خلاصه:
- بازاریابی اجتماعی یک استراتژی برنامه ریزی شده و بلند مدت است که از استراتژی های بازاریابی برای بهبود زندگی مردم و محیط زیست استفاده می کند. کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
- این روشی معقول برای تأثیرگذاری بادوام و مقرون به صرفه بر رفتار است که اصول بازاریابی تجاری را با علوم اجتماعی ترکیب می کند.
- گاهی اوقات به نام مفهوم در بحث، بازاریابی تجاری توسط شرکت ها انجام می شود.
- بسیاری از سازمان های خیریه از این مفهوم استفاده می کنند، از جمله سازمان هایی که با سلامت و رفاه، حفاظت از محیط زیست و اقدامات اجتماعی مرتبط هستند.
درک مفهوم بازاریابی اجتماعی
بازاریابی اجتماعی، که گاهی اوقات به عنوان “بازاریابی برای خوب” شناخته می شود، استراتژی است که با تمرکز بر روی اعمال یا روش های زندگی افراد به جای فروش یک کالا یا خدمات، تحول مثبت اجتماعی را ترویج می کند. تأکید آن بر مشارکت اجتماعی از بازاریابی تجاری، بازاریابی از طریق شیوه های سبز یا پایدار و بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی متمایز است.
هدف از چنین بازاریابی، اصلاح رفتار افراد برای منافع بیشتر جامعه به نفع فرد و منافع جامعه به عنوان یک کل با استفاده از مفاهیم بازاریابی تجاری و علوم اجتماعی است.
این توسط طیف گسترده ای از سازمان های غیرانتفاعی و خیریه، و همچنین توسط سازمان های دولتی، خدمات اضطراری، و آژانس ها استفاده می شود. به همین ترتیب، برخی از نمونهها عبارتند از اتحاد ایمنی بزرگراه، پلیس، آتشنشانان و گروههای امدادگر. بازاریابان اجتماعی همچنین کمپین هایی را برای اهداف خیرخواهانه محصول یا تجارت یک برند تجاری مدیریت می کنند.
علاوه بر این، سازمانهای غیرانتفاعی از چنین بازاریابی برای تقویت تلاشهای خود برای جذب سرمایه استفاده میکنند. این به پیشبرد مأموریت سازمان یا تأثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی کمک می کند. در زیر استراتژی هایی وجود دارد که می توان برای انجام بازاریابی اجتماعی از آنها استفاده کرد.
۱- به طور مشترک کار کنید
به طور کلی، با بودجه کم، اجرای یک برنامه بازاریابی اجتماعی کامل و نه فقط یک تلاش ارتباطی، نیازمند منابع و تجربه خارجی است. از این رو، همکاری و عمل متقابل قدرتمند است. ببینید آیا گروه مشابهی وجود دارد که به طور مرتب مخاطبان هدف را مورد خطاب قرار دهد. اگر چنین است، ایجاد یک رابطه استراتژیک برای کمک به پروژه های موجود کمک می کند. فراتر از شرکای معمولی، گروه های دیگر ممکن است به بازار هدف مشابهی مراجعه کنند.
۲- بازاریابی اینترنتی
بازاریابی آنلاین به شرکت ها کمک می کند تا هزینه ها را افزایش دهند. از این رو، رسانه های دیجیتال و وب سایت های جدید امکانات جدید متعددی را ایجاد کرده اند. با این حال، آنلاین یک چشم انداز ارزان و همیشه در حال تغییر است. بنابراین، حصول اطمینان از رسیدن بازاریابی وب به جمعیت هدف حیاتی است. همچنین نباید به صورت انفرادی از آن استفاده کرد.
۳- بیانیه مطبوعاتی آنلاین
ارسال یک داستان به صورت رایگان در هر وب PR و ارسال ایمیل های انبوه به خوبی کار می کند. تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه برای ارسال بیانیههای مطبوعاتی و ایجاد مقالههای روایی در مورد افرادی که تحت تأثیر کمپین قرار گرفتهاند و مزایای تغییر رفتار به انتشار این خبر کمک میکند.
۴- دهان به دهان
در ارتباطات و بازاریابی سالم از دهان به دهان غافل نشوید. بسیاری از افراد شرکت را از طریق دهان به دهان پیدا می کنند. صحبت کردن با مخاطب هدف برای تغییر عادت حیاتی است زیرا همه ما به صحبت های بستگان، دوستان و همکارانمان گوش می دهیم. هرچه بتوان با استفاده از ارتباط اجتماعی با مخاطبان هدف تماس گرفت، تأثیر بیشتری بر شرکت می گذارد.
۵- ابزارک بسازید
ویجت ها قطعه کدهایی هستند که کاربران می توانند آن ها را کپی کرده و در صفحات وب یا وبلاگ ها قرار دهند. ایجاد ویجت هایی که شرکا ممکن است برای بک لینک دادن به شرکت منتشر کنند کمک می کند. پیامهای اقدام، نه صرفاً دادهها، باید گنجانده شوند.
انواع بازاریابی اجتماعی
در زیر انواع بازاریابی اجتماعی آورده شده است.
۱- بازاریابی غیرانتفاعی
این به شرکت هایی اشاره دارد که به دنبال سود مالی نیستند بلکه از آن به عنوان یک استراتژی بازاریابی برای ترویج یک هدف استفاده می کنند. با این حال، یک مثال معمولی از بازاریابی غیرانتفاعی، کمپینی برای ایجاد کمک های مالی و جذب داوطلبان با استفاده از پست مستقیم و رسانه های جمعی است. از آنجایی که چنین است، خدمت به خیر بیشتر هدف اصلی است، اما هدف اولیه سازمان کسب درآمد برای رقابت با سایر سازمان های خیریه است.
۲- بازاریابی برای یک ماموریت اجتماعی
این مشارکت بین یک شرکت انتفاعی و غیرانتفاعی از یک هدف خیریه یا سایر تلاش های مشابه پشتیبانی می کند. علاوه بر این، فروش اقلام تولید شده توسط سازمان بازرگانی به انگیزه اجتماعی کمک می کند. با این حال، زمانی که یک سازمان خیریه به یک شرکت انتفاعی اجازه میدهد تا روابط خود را با سازمان خیریه برای بهبود برداشت مردم از شرکت انتفاعی و محصولاتی که میفروشد، تبلیغ کند، معادل آن چیزی شبیه حمایت مالی خواهد بود.
از سوی دیگر، بازاریابی مرتبط با علت، به عنوان پیامد مستقیم محصولات یا خدمات فروخته شده، برای سازمان خیریه درآمد ایجاد می کند. بنابراین، پیشبرد یک هدف اجتماعی هدف اولیه یک شرکت نیست. بلکه هدف ثانویه یک شرکت افزایش فروش یا هر هدف بازاریابی دیگری است.
۳- بازاریابی با وجدان
ممکن است مقایسه ای بین حمایت مالی و توسعه اجتماعی انجام شود. با این وجود، شرکت انتفاعی قصد دارد با ایجاد مشارکت تعاونی با سازمان یا هدفی که در جهت بهبود جامعه فعالیت می کند، نظر عمومی را نسبت به کالاها و خدمات خود بهبود بخشد. بنابراین بازاریابی اجتماعی به شرکتها اجازه میدهد تا چگونگی وجدان بیدارشان را برای کمک به جامعه بیان کنند.
۴- بازاریابی اجتماعی
ممکن است جامعه را با گسترش اجتماعی یا بازاریابی اشتباه گرفت، اما این دو یکسان نیستند. کاتلر و همکارانش از کسب و کارهایی از این دست به عنوان شرکت های سودجوی مسئولیت اجتماعی یاد می کنند. با این حال، بازاریابی اجتماعی به عنوان یک بسط طبیعی از ایده اساسی پشت بازاریابی در نظر گرفته می شود. برای کسب سود از تعیین و ارضای نیازهای مشتری به نحوی که مصرف کننده و جامعه را حمایت یا ارتقاء بخشد.
نمونه هایی از بازاریابی اجتماعی
این به طور گسترده در بخش های بهداشت و ایمنی، محیط زیست و اقدامات اجتماعی استفاده می شود. برای درک بهتر مفهوم، به مثال های بازاریابی اجتماعی نگاه می کنیم.
ضد دخانیات
بسیاری از سازمان ها و مؤسسات بهداشتی از چنین بازاریابی برای کاهش مصرف سیگار و تشویق به ترک استفاده می کنند. این فعالیت ها به افراد جدید سیگاری کمک می کند و به افرادی که این عادت را ترک می کنند کمک می کند. برخی از تبلیغات تلویزیونی قانعکننده، سیگاریهای واقعی مبتلا به سرطان ریه یا تراکئوستومی را به تصویر میکشند.
پیشگیری از آتش سوزی جنگل
بسیاری از سازمان های غیردولتی در کمپین های اجتماعی پیشگیری از آتش سوزی افراط می کنند. تاکتیک های دیگر عبارتند از بیلبوردها و علائم در نزدیکی اردوگاه ها و توصیه های اطفای حریق.
بازیافت
بازاریابی بازیافت مرسوم، مانند مجموعههای کناری یا تسهیلات تحویل وسایل الکترونیکی، بر آموزش تمرکز دارد. نمایش چیزهای قابل استفاده مجدد، مانند پارچه یا کیسههای پلاستیکی سنگین برای خرید، و نحوه استفاده مجدد از مبلمان، راههای دیگری است که تلاشهای اجتماعی برای بازیافت، همراه با برنامههای بازخرید بطری در سطح دولتی انجام میشود.
دسترسی به معلولیت
تلاش برای چنین بازاریابی توسط انجمن ناتوانی آمریکا باعث ارتقای شمول معلولیت می شود. این به اصلاح قوانین و قوانین برای دسترسی به حمل و نقل، مسکن و زمین های بازی برای معلولان کمک کرد. برای ایجاد ارتباط عاطفی با مصرف کنندگان، شرکت ها از ماه آگاهی از معلولیت، پوسترهای مترو و آسانسور و بیلبوردها استفاده می کنند.
مزایا و معایب
اجازه دهید به مزایا و معایب مفهوم بازاریابی اجتماعی نگاهی بیندازیم:
مزایا
- به کسب و کارها مزیت رقابتی می دهد. مصرف کنندگان خواهان خرید کالا از شرکت های اخلاقی و اجتماعی هستند. با گسترش کمپین ها و نگرانی ها پیرامون مسائل اجتماعی و زیست محیطی، این روندها جذابیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
- مزیت دیگر قیمت گذاری حق بیمه است. کسبوکارها ابتکارات اجتماعی و زیستمحیطی خود را به عوامل فروش متمایز تبدیل میکنند و آنها را قادر میسازد تا قیمتهای بیشتری را اعمال کنند.
- آگاهی بهداشتی را ترویج می کند و اتخاذ یک سبک زندگی سالم را تسهیل می کند.
- به تلاش های بازاریابی سبز کمک می کند.
- به ریشه کن کردن آسیب های اجتماعی که به جامعه و زندگی مردم آسیب می زند کمک می کند.
معایب
- غیر معمول نیست که بازاریابی تجاری به بهانه بازاریابی اجتماعی انجام شود.
- خلاقیت ممکن است گاهی اوقات مشکل ساز باشد، زیرا شنونده را مجبور می کند که پیام را برای خود تفسیر کند، و تفسیر ممکن است به ویژه قاطعانه نباشد.
- مواردی وجود دارد که مفهوم چنین بازاریابی به عنوان یک نظریه ارتباط جمعی کافی دیده نمی شود.
سوالات متداول
بازاریابی اجتماعی در سلامت عمومی چیست؟
در بهداشت عمومی، تعریف بازاریابی اجتماعی به تئوری های رفتاری، متقاعد کننده و قرار گرفتن در معرض برای هدف قرار دادن رفتارهای مخاطره آمیز سلامت دلالت دارد. نظریه شناختی اجتماعی از پیامدهای پاسخ، نظریه یادگیری و مدلسازی رفتار استفاده میکند. کاربرد این ایدهها و تکنیکهای بازاریابی برای حل مشکلاتی که بر سلامت جمعیت تأثیر میگذارد، معنای «بازاریابی اجتماعی در سلامت عمومی» است.
کمپین های بازاریابی اجتماعی چیست؟
به جای تبلیغات سنتی، چنین کمپین هایی با هدف ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی انجام می شود. از راهبردهای بازاریابی برای خدمت به تغییرات اجتماعی با آموزش مردم در مورد یک موضوع یا علت و تشویق آنها به اقدام استفاده می کند.
چرا بازاریابی اجتماعی مهم است؟
بازاریابان اجتماعی بر مسائل مربوط به جامعه، محیط زیست و اقتصاد تمرکز می کنند. آنها به سوء تغذیه، فقر، کمبود منابع، مدرسه ناکافی، بهداشت ضعیف و تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. جوامع از بازاریابی اجتماعی برای تأثیرگذاری بر نگرش ها و اعمال مردم، افزایش آگاهی و انتشار پیام های مثبت استفاده می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.