اقتصاد خرد microeconomics چیست؟
اقتصاد خرد چیست؟
اقتصاد خرد رویکردی «از پایین به بالا» است که در آن الگوهای زندگی روزمره با هم ترکیب میشوند تا تقاضا و عرضه را به هم مرتبط کنند. این مطالعه بررسی می کند که چگونه رفتار افراد، خانوارها و شرکت ها بر بازار تأثیر می گذارد.
اقتصاد خرد با اقتصاد کلان کاملاً متناقض است. این یک مفهوم محدودتر است که فقط بر یک بازار یا بخش واحد متمرکز است. این مطالعه تنها اجزای کوچک اقتصاد را تفسیر می کند. این مطالعه بیان می کند که بازار زمانی به تعادل می رسد که عرضه کالا، تقاضا را کنترل کند.
اقتصاد کلان به مطالعه عملکرد کلی اقتصاد اشاره دارد. در حالی که اقتصاد خرد چگونگی تصمیم گیری افراد را مطالعه می کند، اقتصاد کلان با تأثیر کلی اقتصاد خرد سروکار دارد. اقتصاد کلان برای دولت برای درک و پیشبینی پیامدهای بلندمدت تصمیمهایشان بسیار مهم است.
به طور خلاصه:
- اقتصاد خرد تصمیمات افراد و شرکت ها را برای تخصیص منابع تولید، مبادله و مصرف مطالعه می کند.
- اقتصاد خرد با قیمت ها و تولید در بازارهای واحد و تعامل بین بازارهای مختلف سر و کار دارد، اما مطالعه کل اقتصاد را به اقتصاد کلان واگذار می کند.
- اقتصاددانان خرد انواع مختلفی از مدل ها را بر اساس منطق و رفتار انسان مشاهده شده فرموله می کنند و مدل ها را در برابر مشاهدات دنیای واقعی آزمایش می کنند.
کاربردهای اقتصاد خرد
اقتصاد خرد را می توان به معنای مثبت یا هنجاری به کار برد. اقتصاد خرد مثبت رفتار اقتصادی را توصیف میکند و توضیح میدهد که در صورت تغییر شرایط خاص چه انتظاری باید داشت. اگر یک تولیدکننده قیمت خودروها را افزایش دهد، اقتصاد خرد مثبت می گوید مصرف کنندگان تمایل به خرید کمتر از قبل خواهند داشت.
اگر یک معدن بزرگ مس در آمریکای جنوبی فرو بریزد، قیمت مس تمایل به افزایش خواهد داشت، زیرا عرضه محدود است. اقتصاد خرد مثبت میتواند به سرمایهگذار کمک کند تا ببیند چرا اگر مصرفکنندگان آیفون کمتری بخرند، قیمت سهام اپل ممکن است کاهش یابد. اقتصاد خرد همچنین می تواند توضیح دهد که چرا حداقل دستمزد بالاتر ممکن است شرکت وندی را مجبور کند کارگران کمتری را استخدام کند.
این توضیحات، نتیجهگیریها و پیشبینیهای اقتصاد خرد مثبت نیز میتواند بهطور هنجاری برای تجویز آنچه مردم، کسبوکارها و دولتها برای دستیابی به با ارزشترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال کنند. این گسترش پیامدهای اقتصاد خرد از آنچه هست به آنچه باید باشد یا آنچه مردم باید انجام دهند حداقل به کاربرد ضمنی نوعی نظریه یا اصول اخلاقی یا اخلاقی نیاز دارد که معمولاً به معنای نوعی سودمندی است.
روش اقتصاد خرد
مطالعه اقتصاد خرد از نظر تاریخی بر اساس نظریه تعادل عمومی که توسط لئون والراس در عناصر اقتصاد محض (۱۸۷۴) و نظریه تعادل جزئی ارائه شده توسط آلفرد مارشال در اصول اقتصاد (۱۸۹۰) ارائه شده است، انجام شده است. روشهای مارشالی و والراسی زیر چتر بزرگتر اقتصاد خرد نئوکلاسیک قرار میگیرند. اقتصاد نئوکلاسیک بر چگونگی انتخابهای منطقی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی خود، با توجه به محدودیتهای درآمد و منابعی که در دسترس دارند، متمرکز است. اقتصاددانان نئوکلاسیک مفروضات سادهکنندهای درباره بازارها مانند دانش کامل، تعداد نامتناهی خریدار و فروشنده، کالاهای همگن یا روابط متغیر ثابت به منظور ساخت مدلهای ریاضی رفتار اقتصادی میکنند.
این روشها تلاش میکنند رفتار انسان را به زبان ریاضی عملکردی نشان دهند، که به اقتصاددانان اجازه میدهد تا مدلهای قابل آزمون ریاضی از بازارهای فردی را توسعه دهند. نئوکلاسیک ها به ساختن فرضیه های قابل اندازه گیری در مورد رویدادهای اقتصادی اعتقاد دارند، سپس از شواهد تجربی استفاده می کنند تا ببینند کدام فرضیه بهتر عمل می کند. به این ترتیب آنها از شاخه «پوزیتیویسم منطقی» یا «تجربه گرایی منطقی» فلسفه پیروی می کنند. اقتصاد خرد بسته به سؤال مورد مطالعه و رفتارهای درگیر، طیف وسیعی از روش های تحقیق را به کار می گیرد.
مفاهیم اساسی اقتصاد خرد
مطالعه اقتصاد خرد شامل چندین مفهوم کلیدی است، از جمله (اما نه محدود به):
عرضه و تقاضا
قانون عرضه و تقاضا رابطه بین خریدار و فروشنده را توضیح می دهد به طور کلی وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم است قیمت ها کاهش می یابد. برعکس، زمانی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، قیمت ها بالا می رود. به عنوان مثال، هنگامی که یک ابزار جدید مانند آیفون منتشر می شود، اغلب عرضه کافی برای پاسخگویی به تقاضا وجود ندارد. مشتریان صف میکشند و ساعتهای طولانی منتظر میمانند تا یکی از چند محصول اول را دریافت کنند برخی از آنها خرید را به قصد فروش مجدد آن با قیمت بالاتر انجام میدهند. از آنجایی که کمبود وجود دارد، ممکن است مردم مایل به پرداخت این قیمت بالاتر برای دریافت یکی از معدود واحدهای موجود باشند. هنگامی که عرضه افزایش می یابد، فرصت افزایش قیمت ها با کاهش عرضه و تقاضا از بین می رود.
هزینه فرصت
افراد خواسته های نامحدودی دارند، اما منابع محدودی برای برآورده کردن آنها وجود دارد. کمبود به شکاف بین عرضه و تقاضا برای یک منبع اشاره دارد. اقتصاد خرد نحوه برخورد مردم با این واقعیت را با ایجاد معاوضه و قضاوت در مورد هزینه فرصت مطالعه می کند (ارزش یک انتخاب جایگزین که یک فرد یا کسب و کار هنگام تصمیم گیری دیگر از دست می دهد). کسب و کاری را با بودجه بازاریابی ۶ میلیون دلاری تصور کنید. میتواند آن پول را صرف یک تبلیغ سوپر باول کند یا آن را برای سایر تلاشهای بازاریابی، مانند رسانههای اجتماعی یا بیلبوردها، صرف کند. از آنجایی که کسبوکار منابع نامحدودی ندارد، نمیتواند همه این راهها را دنبال کند این کمبود است. اگر تبلیغ Super Bowl را انتخاب کند، گزینه های انتخاب نشده هزینه فرصت هستند.
نظریه سودمندی
این مفهوم به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه مردم سودمندی را به حداکثر میرسانند (معروف به رضایتی که از تصمیمات اقتصادی خود میگیرند). برای مثال، سودمندی حاشیهای، بررسی میکند که افراد چقدر از یک واحد اضافی از چیزی سود میبرند با دو بستنی به جای یک بستنی چقدر خوشحالتر خواهید بود؟
تئوری تولید
این موضوع بررسی میکند که چگونه شرکتها در مورد اینکه چه مقدار از یک کالا یا خدمات را تولید کنند، و چه مقدار از مواد خام را برای دستیابی به آن استفاده میکنند، تصمیم میگیرند. مثلاً اگر خودروسازی تصمیم بگیرد ۱۰۰ خودرو در روز تولید کند، چند کارگر باید استخدام کند؟
این مفاهیم چگونه در اقتصاد خرد کاربرد دارند؟
مفاهیم شرح داده شده در بخش آخر برای حل مسائل مختلف در اقتصاد خرد استفاده می شود، از جمله:
- تعیین قیمتهای تعادلی: نقطهای که عرضه و تقاضا در منحنیهای عرضه و تقاضا به هم میرسند، قیمت تعادلی برای یک کالا یا خدمات است هیچ عرضه یا تمایلی برای کالا یا خدمات مازاد وجود ندارد. تولیدکنندگان تمام تقاضا را برآورده می کنند و هیچ کس واحدهای اضافی از کالا یا خدمات را تولید نمی کند.
- تصمیم تامین نیروی کار: این بررسی میکند که چگونه کارمندان با سنجیدن هزینه فرصت کار در مقابل اوقات فراغت، میزان کار را تعیین میکنند، زیرا زمان منبع کمیاب است.
- مشکل به حداکثر رساندن مطلوبیت مصرف کننده: این تئوری مطلوبیت را با تلاش برای درک اینکه چگونه مصرف کنندگان می توانند پول و درآمد خود را برای به حداکثر رساندن مطلوبیت خود تخصیص دهند (معروف به رضایت یا خوشحالی آنها) اعمال می شود.
- مشکل به حداقل رساندن هزینه شرکت: این موضوع تئوری تولید را به کار می گیرد تا بفهمد چگونه شرکت ها می توانند هزینه ها را تا حد ممکن در هنگام تولید کالا یا خدمات پایین نگه دارند.
مدل عرضه و تقاضا اقتصاد خرد
مدل تقاضا و عرضه اقتصاد خرد، رابطه بین کمیت کالا یا خدماتی را که تولیدکنندگان مایل به تولید و فروش با قیمت های مختلف هستند و مقداری که مصرف کنندگان مایل به خرید با چنین قیمت هایی هستند، توضیح می دهد. در اقتصاد بازار، قیمت و کمیت معیارهای اساسی برای اندازه گیری کالاهای تولید شده و مبادله شده در نظر گرفته می شوند.
تقاضا: در اقتصاد خرد، تقاضا به مقدار محصول یا خدماتی گفته می شود که مصرف کنندگان مایل به خرید در سطح قیمتی خاص هستند. مقدار تقاضای مصرف کنندگان نیز به توانایی پرداخت آنها بستگی دارد.
عرضه: در اقتصاد خرد، عرضه به مقدار محصول یا خدماتی اطلاق میشود که تولیدکنندگان مایل به ارائه آن در سطح قیمتی خاص هستند. علاوه بر این، شرکت ها به دنبال به حداکثر رساندن سود خود هستند. از این رو، اگر بتوان آنها را با قیمت های بالاتر فروخت، مقدار بیشتری از محصولات را تولید و عرضه می کنند.
قانون تقاضا و عرضه
در اقتصاد خرد، قانون تقاضا بیان می کند که مقدار کالاهای مورد تقاضا توسط مصرف کنندگان با قیمت کالاها برعکس تغییر می کند و سایر عوامل ثابت هستند. این بدان معناست که اگر قیمت هر کالایی افزایش یابد، تقاضا برای آن کالا کاهش خواهد یافت.
قانون عرضه بیان می کند که افزایش قیمت هر کالایی منجر به افزایش عرضه می شود و بالعکس با ثابت بودن سایر عوامل. تولیدکنندگان در هنگام افزایش قیمت سعی می کنند با افزایش مقدار سود خود را به حداکثر برسانند.
ساختار بازار
رقابت خالص
رقابت خالص ساختار بازاری است که در آن شرکت های کوچک متعددی با یکدیگر رقابت می کنند. تقاضا و عرضه تعیین کننده مقدار کالاهای تولید شده و قیمت بازار است. شرکت ها نمی توانند بر قیمت ها تأثیر بگذارند و کالاهای تولید شده توسط همه شرکت ها یکسان هستند.
انحصار
در چنین ساختار بازار انحصاری، یک شرکت واحد وجود دارد که عرضه را در کل بازار کنترل می کند. از آنجایی که هیچ جایگزینی وجود ندارد، شرکت مقدار عرضه را کاهش می دهد، قیمت را افزایش می دهد و سود قابل توجهی به دست می آورد.
انحصارطلبی
در یک انحصار ، چند شرکت کل بازار را کنترل می کنند. شرکت ها می توانند برای افزایش قیمت ها و کسب سود بیشتر با یکدیگر رقابت کنند یا همکاری کنند.
مونوپسونی
مونوپسونی زمانی وجود دارد که تنها یک خریدار تقاضای کالاها را کنترل کند، در حالی که فروشندگان زیادی در بازار وجود دارند.
الیگوسونی
الیگوپسونی زمانی وجود دارد که تعداد کمی از خریداران اما فروشندگان زیادی وجود داشته باشد. در چنین بازاری، بر خلاف انحصارطلبی، که فروشندگان بازار را کنترل می کنند، خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان اعمال می کنند.
نمونه های اقتصاد خرد
اکنون با کمک یک مثال مفهوم را درک می کنیم. خرید آنلاین در حال افزایش است زیرا برای خریداران راحت است. در نتیجه بازار پوشاک آفلاین افت تدریجی را تجربه کرده است. این نشان می دهد که تغییر در رفتار مصرف کننده بر تقاضای لباس در بازار آجر و ملات تأثیر گذاشته است.
به طور مشابه، همهگیری کووید بر صنعت سفر تأثیر گذاشت. اکنون افرادی دیده می شوند که از تعطیلات اجتناب می کنند. ظاهراً تغییر در طرز فکر مردم منجر به تقاضای کمتری برای اتاق هتل، پرواز و گردشگری شد. به طور همزمان، تقاضا برای کالاهای دارویی افزایش یافت. تامین کنندگان نتوانستند تقاضا را تامین کنند. باز هم این منجر به کمبود و افزایش قیمت شد.
سوالات متداول
اقتصاد خرد چیست؟
اقتصاد خرد به رشتهای از اقتصاد اشاره دارد که به نحوه شکلگیری رفتارهای فردی، خانوار و شرکتی در تصمیمگیریهای مصرفکننده، توزیع منابع و خروجی اقتصادی مربوط میشود. آدام اسمیت یک اقتصاددان سیاسی، نویسنده و فیلسوف اسکاتلندی است. او برای این مفهوم اقتصادی اعتبار دارد. او همچنین به عنوان پدر اقتصاد مدرن شناخته می شود.
تفاوت بین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟
اقتصاد خرد جریان تعریف شده تری است که بر تقاضا و عرضه یک بخش یا بازار خاص متاثر از رفتار افراد و واحدهای تجاری تمرکز دارد. در مقابل، اقتصاد کلان به مطالعه اقتصاد کلی یک کشور و تأثیر عواملی مانند تورم، رکود، تقاضای کل، اشتغال و تولید ملی میپردازد.
سه مفهوم اصلی اقتصاد خرد چیست؟
سه مفهوم اصلی اقتصاد خرد شامل عرضه تقاضا، مشوق ها و هزینه ها و منافع است. علاوه بر این، تولید، تخصیص منابع، قیمت، مصرف و کمبود در نظر گرفته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
1 دیدگاه
اولین کسی باشید که در مورد این مطلب اظهار نظر می کند.