آیین نامه واردات خودرو – شرایط واردات خودرو خارجی
آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
یک کارگروه متشکل از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامهریزی سقف و تعداد واردات خودروهای کارکرده را تعیین میکند. منابع ارزی برای واردات خودروهای کارکرده از محلهایی مانند بازگشت ارز صادراتی، سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین میشود.
چگونه با کد ملی خودرو وارد کنیم؟
نحوه دریافت گواهی اسقاط خودرو برای واردات خودرو
خلاصه آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به صورت زیر است:
- سن خودرو بر اساس شماره شناسایی (VIN)، در زمان ورود به کشور باید بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.
- واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی و خودروهای فرمان راست ممنوع است.
- ترخیص خودروها منوط به ارائه گواهی اسقاط است.
- خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کرهای یا ساخت کشورهای اروپایی باشند.
- خودروهای عمومی درون و برونشهری تا ۱۰ سال نمیتوانند تعویض پلاک شوند.
- خودروهای وارداتی که توسط اشخاص حقیقی برای استفاده شخصی وارد میشوند، تا ۵ سال امکان واگذاری ندارند.
متن کامل آئیننامه به شرح زیر است.
آییننامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو
هیئت وزیران در جلسه ۱۳ تیر ۱۴۰۳، به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۱) الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲، آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده 1: در این آییننامه، اصطلاحات زیر با معانی مشخصی به کار میروند:
- وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت
- سازمان: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
- خودرو: انواع خودروی سواری از جمله ون، وانت، مینیبوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تریلر
ماده ۲: تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل
یک کارگروه متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور، بهصورت سالانه و بر اساس نیازسنجی بازار، سقف تعداد و ارزش واردات خودروهای کارکرده را تعیین میکند.
تبصره: این کارگروه باید برای خودروهایی که شورای رقابت آنها را انحصاری تشخیص داده است و خودروهای عمومی درونشهری و برونشهری، از شورای رقابت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نظرخواهی کند.
ماده ۳: منابع ارزی مورد نیاز آیین نامه واردات خودرو
منابع ارزی این آییننامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین میشود.
تبصره ۱: ثبت سفارش یا ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور برای ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
تبصره ۲: تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه، خودرو باید ظرف یک ماه مرجوع شود.
ماده ۴- ضوابط فنی واردات خودرو آیین نامه واردات خودرو
الف – سن خودرو در زمان ورود به کشور باید بر اساس شماره شناسایی خودرو (VIN) بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال باشد.
ب – خودروها باید استانداردهای ایمنی سازمان ملی استاندارد ایران را رعایت کنند و یکی از شرایط زیر را داشته باشند:
- مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای تأیید نوع وجود داشته باشد.
- دارای تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) باشد.
- دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با استانداردهای ایمارک (E-Mark) باشد.
- دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.
- خودرو از برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد.
تبصره: این استانداردها به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب میشوند و ارزیابی انطباق خودروها با بررسی مدارک و بازرسی فیزیکی طبق دستورالعملهای سازمان ملی استاندارد ایران جایگزین استانداردهای ملی میشوند.
پ – رعایت استانداردهای آلایندگی بر اساس استانداردهای مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیر:
ردیف | دامنه وسیله نقلیه | استاندارد وسیله نقلیه |
۱ | خودروهای سبک سواری بنزینی دوگانه سوزه هیبرید و …) | یورو ۵ و بالاتر |
۲ | خودروهای دیزلی | یورو ۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات (نصب به صورت ای ام)
ای ای وی یورو ۶ و بالاتر |
تبصره: به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان، وزارت موظف است فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول را با توجه به مصرف سوخت و سهولت دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش اعلام کند.
ماده ۵- شرایط واردات خودرو توسط اشخاص و شرکتها
الف – شرکتهای واردکننده با تأییدیه خدمات پس از فروش از وزارت میتوانند با ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
ب – شرکتهای حمل و نقل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، صرفاً به منظور تأمین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور (درونشهری و برونشهری)، میتوانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
تبصره: خودروهایی که از این طریق وارد میشوند، تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.
پ – اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال، میتوانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
ماده ۶- تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی
مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱، موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ میباشد.
تبصره ۱: کمیته موضوع ماده (۱) آئیننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی، پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی را به هیئت وزیران به گونهای ارائه میدهد که علاوه بر کاهش قیمت خودروها، از ایجاد هر گونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری شود.
تبصره ۲: سود بازرگانی برای خودروهای حمل و نقل عمومی به میزان پنجاه درصد (۵۰) تعیین میشود.
ماده ۷ – شرایط ترخیص خودرو آیین نامه واردات خودرو
ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن میباشد.
ماده ۸ – واردات در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی
واردات خودروهای موضوع این آییننامه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و ضوابط این آییننامه بلامانع است.
ماده ۹- شرایط خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی
خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد تجاری – صنعتی که قبل از ابلاغ این آییننامه طبق مقررات موجود به صورت قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال وارد کشور شده و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهیهای مربوط و حقوق ورودی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و سایر ضوابط و مقررات مرتبط، مجاز به پلاکگذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری میباشند. خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهمنامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۰ مشمول حکم این ماده نمیباشند.
بصره: مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی موضوع این ماده بر اساس تشریفات مقرر در ماده (۶) این آییننامه خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.