جستجو برای:
سبد خرید 0
  • ثبت نام در صرافی
    • نوبیتکس
    • آبان تتر
    • کوینکس
    • توبیت
    • ال بانک
    • کی سی ایکس
    • بیت یونیکس
    • ایکس تی
  • ثبت نام در بروکر
    • آلپاری
    • ای پلنت
    • کپیتال اکستند
  • دوره های آموزشی
    • دوره معامله گر تک تیرانداز
    • نوسان گیری (اسکلپ)
    • فارکس
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • تحلیل تکنیکال
    • پرایس اکشن کلاسیک
    • پرایس اکشن آلبروکس
    • پرایس اکشن ICT
    • اقتصاد
    • هوش مالی
    • درآمد دلاری و گریز از تورم
    • متاورس
    • فیوچرز
    • استراتژی معاملاتی
    • تحلیل بنیادی
  • محصولات
    • کیف پول
    • پرایس اکشن
    • پی دی اف دوره ها
    • آزمون
    • پلنر
    • فیلتر بورس
  • کتابخانه
    • پی دی اف
    • بورس
    • ارز دیجیتال
    • فارکس
    • تحلیل تکنیکال
    • تحلیل بنیادی
    • متفرقه
  • مقالات
    • اندیکاتورهای متاتریدر
    • اقتصاد
    • ارز دیجیتال
    • بورس
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
  • سبد خرید
  • تماس با ما
    • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
    • اینستاگرام
    • یوتیوب
    • آپارات
  • تحلیل
    • تحلیل هفتگی
    • تحلیل ماهانه
    0
    وب سایت اقتصاد معین صادقیان
    • ثبت نام در صرافی
      • نوبیتکس
      • آبان تتر
      • کوینکس
      • توبیت
      • ال بانک
      • کی سی ایکس
      • بیت یونیکس
      • ایکس تی
    • ثبت نام در بروکر
      • آلپاری
      • ای پلنت
      • کپیتال اکستند
    • دوره های آموزشی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • نوسان گیری (اسکلپ)
      • فارکس
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • تحلیل تکنیکال
      • پرایس اکشن کلاسیک
      • پرایس اکشن آلبروکس
      • پرایس اکشن ICT
      • اقتصاد
      • هوش مالی
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • متاورس
      • فیوچرز
      • استراتژی معاملاتی
      • تحلیل بنیادی
    • محصولات
      • کیف پول
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف دوره ها
      • آزمون
      • پلنر
      • فیلتر بورس
    • کتابخانه
      • پی دی اف
      • بورس
      • ارز دیجیتال
      • فارکس
      • تحلیل تکنیکال
      • تحلیل بنیادی
      • متفرقه
    • مقالات
      • اندیکاتورهای متاتریدر
      • اقتصاد
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سبد خرید
    • تماس با ما
      • آیدی پشتیبانی سایت در تلگرام : mslposhtibani@
      • اینستاگرام
      • یوتیوب
      • آپارات
    • تحلیل
      • تحلیل هفتگی
      • تحلیل ماهانه
    ورود به حساب کاربری

    وبلاگ

    وب سایت اقتصاد معین صادقیان > بلاگ > مقالات مدرسه معین > اقتصاد > فشار مالیاتی چیست؟ شاخص های موثر در فشار مالیاتی

    فشار مالیاتی چیست؟ شاخص های موثر در فشار مالیاتی

    1403/12/23
    اقتصاد، مقالات مدرسه معین
    فشار مالیاتی

    فشار مالیاتی Tax Burden

    فشار مالیاتی یکی از مفاهیم کلیدی در تحلیل‌های اقتصادی و مالیاتی است که به میزان تأثیر مالیات‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها اشاره دارد. این مفهوم به ویژه در کشورهای با سیستم‌های مالیاتی پیچیده و با نرخ‌های مالیاتی بالا، به عنوان یک چالش مهم شناخته می‌شود.

    فشار مالیاتی می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله میزان درآمد، نوع مالیات، سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت، و میزان پذیرش اجتماعی برای پرداخت مالیات‌ها.

    این مقاله به بررسی مفهوم فشار مالیاتی، عوامل موثر بر آن، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آن، و راهکارهای مدیریت آن می‌پردازد.

    ▶ ویدئو آموزشی مرتبط با این مطلب

    انواع فشار مالیاتی

    فشار مالیاتی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که هرکدام تأثیرات خاص خود را بر اقتصاد و افراد دارند:

    فشار مالیاتی عمومی

    این نوع فشار به میزان کلی مالیات‌هایی اشاره دارد که دولت از مردم و کسب‌وکارها دریافت می‌کند و به طور کلی به اقتصاد وارد می‌شود. فشار مالیاتی عمومی تحت تأثیر انواع مختلف مالیات‌ها قرار دارد که می‌تواند به شکل‌های مختلفی اعمال شود.

    از جمله مالیات‌های مختلف که در این نوع فشار دخیل هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • مالیات بر درآمد: مالیاتی است که از درآمد افراد و شرکت‌ها گرفته می‌شود. در کشورهای با سیستم‌های مالیاتی تصاعدی، نرخ مالیات بر درآمد برای افرادی که درآمد بالاتری دارند، بیشتر است.
    • مالیات بر کالاها و خدمات: مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یا مالیات بر مصرف که به هنگام خرید کالا یا خدمات از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود. این نوع مالیات‌ها معمولاً بر همه افراد، بدون توجه به سطح درآمدشان اعمال می‌شود.
    • مالیات بر دارایی: شامل مالیات بر املاک، زمین و سایر دارایی‌های افراد یا شرکت‌ها می‌شود. این نوع مالیات معمولاً برای تأمین درآمد دولت از دارایی‌های ثابت افراد و کسب‌وکارها است.

    این نوع فشار مالیاتی معمولاً به‌طور کلی برای تأمین منابع مالی دولت استفاده می‌شود و تأثیر آن بر اقتصاد می‌تواند بستگی به میزان کارایی سیستم مالیاتی و میزان برابری توزیع مالیات‌ها در جامعه داشته باشد.

    فشار مالیاتی فردی

    این نوع فشار مالیاتی بیشتر بر میزان مالیات‌هایی تمرکز دارد که یک فرد یا خانوار خاص پرداخت می‌کند. فشار مالیاتی فردی معمولاً به میزان درآمد فرد و میزان مالیات‌های پرداختی نسبت به آن بستگی دارد. در کشورهای با سیستم‌های مالیاتی تصاعدی، افراد با درآمد بالاتر درصد بیشتری از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند. بنابراین، فشار مالیاتی برای این افراد بیشتر است.

    فشار مالیاتی فردی می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی همچون:

    • درآمد فرد یا خانوار: هرچه درآمد افراد بیشتر باشد، معمولاً درصد بیشتری از آن به عنوان مالیات از آنها دریافت می‌شود.
    • نوع مالیات‌ها: نوع مالیاتی که فرد پرداخت می‌کند، می‌تواند فشار مالیاتی را تغییر دهد. به طور مثال، مالیات‌های غیرمستقیم مانند مالیات بر مصرف فشار بیشتری بر افراد کم‌درآمد وارد می‌کنند، زیرا آنها بخش بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاها و خدمات می‌کنند.
    • سطح خدمات عمومی: در صورتی که افراد از خدمات عمومی زیادی بهره‌مند شوند، ممکن است تمایل داشته باشند که مالیات‌های بیشتری بپردازند، اما در صورت کمبود خدمات عمومی، فشار مالیاتی می‌تواند به نارضایتی منجر شود.

    در مجموع، فشار مالیاتی فردی به‌طور خاص بر رفتارهای اقتصادی افراد و تصمیمات مالی آنها تأثیرگذار است. این نوع فشار می‌تواند در شکل‌های مختلف، از جمله کاهش مصرف یا کاهش انگیزه برای کار و سرمایه‌گذاری، خود را نشان دهد.

    عوامل مؤثر بر فشار مالیاتی

    چندین عامل می‌توانند تأثیر زیادی بر میزان فشار مالیاتی وارد شده به افراد و بخش‌های مختلف جامعه داشته باشند. این عوامل شامل نرخ مالیات‌ها، نوع مالیات‌ها، وضعیت اقتصادی کشور، پایه مالیاتی، و همچنین سیاست‌های اجتماعی و حجم خدمات عمومی می‌شوند.

    در ادامه، به بررسی این عوامل به تفصیل پرداخته می‌شود:

    نرخ مالیات‌ها

    نرخ مالیات‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که به‌طور مستقیم بر میزان فشار مالیاتی تأثیر می‌گذارد. هرچه نرخ مالیات بالاتر باشد، فشار مالیاتی نیز بیشتر خواهد بود. در کشورهای با سیستم مالیاتی تصاعدی، افرادی که درآمد بالاتری دارند، درصد بیشتری از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

    این نوع سیستم مالیاتی به‌ویژه برای کاهش نابرابری اقتصادی طراحی شده است، اما در عین حال ممکن است فشار مالیاتی بیشتری را به بخش‌های پردرآمد وارد کند. در این سیستم‌ها، نرخ‌های مالیاتی معمولاً به صورت پلکانی افزایش می‌یابد، به طوری که افراد با درآمدهای پایین‌تر مالیات کمتری می‌پردازند.

    نوع مالیات‌ها

    نوع مالیات‌هایی که توسط دولت‌ها دریافت می‌شود، نیز بر فشار مالیاتی تأثیرگذار است. مالیات‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم.

    • مالیات‌های مستقیم مانند مالیات بر درآمد و دارایی، معمولاً بر افراد و شرکت‌هایی که درآمد یا دارایی بالایی دارند، فشار بیشتری وارد می‌کند. این نوع مالیات‌ها در کشورهای با سیستم مالیاتی تصاعدی می‌توانند بر اقشار پردرآمد فشار بیشتری وارد کنند.
    • مالیات‌های غیرمستقیم مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و مالیات‌های مصرفی، معمولاً فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد می‌کنند. افراد با درآمد پایین‌تر بخش بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاها و خدمات می‌کنند، بنابراین در مواجهه با مالیات‌های غیرمستقیم، فشار مالیاتی بیشتری را احساس می‌کنند.

    پایه مالیاتی و میزان فرار مالیاتی

    پایه مالیاتی و میزان فرار مالیاتی یکی دیگر از عواملی است که تأثیر زیادی بر فشار مالیاتی دارد. در کشورهایی که پایه مالیاتی ضعیفی دارند، به‌ویژه به دلیل فعالیت‌های غیررسمی یا اقتصاد سایه، فرار مالیاتی بالا است.

    این وضعیت باعث می‌شود که دولت‌ها نتوانند مالیات‌های لازم را از بخش‌های غیررسمی جمع‌آوری کنند، بنابراین فشار مالیاتی بیشتر بر اقشار رسمی و کسانی که به طور منظم مالیات پرداخت می‌کنند، وارد می‌شود. این مسأله می‌تواند باعث ایجاد احساس بی‌عدالتی در جامعه و نارضایتی از سیستم مالیاتی شود.

    وضعیت اقتصادی کشور

    وضعیت اقتصادی یک کشور نقش مهمی در تعیین فشار مالیاتی دارد. در شرایطی که اقتصاد کشور در رکود است و دولت به دنبال تأمین منابع مالی برای پروژه‌های خاص است، ممکن است دولت تصمیم به افزایش مالیات‌ها بگیرد. این تصمیم می‌تواند باعث افزایش فشار مالیاتی شود، به ویژه برای بخش‌هایی از جامعه که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

    از سوی دیگر، در دوره‌های رونق اقتصادی، دولت ممکن است بتواند منابع مالی کافی از طریق مالیات‌ها جمع‌آوری کند و به همین دلیل فشار مالیاتی کمتری بر مردم وارد شود.

    حجم خدمات عمومی و سیاست‌های اجتماعی

    حجم خدمات عمومی و سیاست‌های اجتماعی که دولت می‌تواند از طریق مالیات‌ها تأمین کند، تأثیر زیادی بر میزان فشار مالیاتی دارد. در کشورهای با سیستم‌های رفاهی گسترده، مانند کشورهای اسکاندیناوی، افراد معمولاً آماده‌اند تا مالیات‌های بالاتری پرداخت کنند، زیرا انتظار دارند در ازای این مالیات‌ها خدمات عمومی با کیفیت بالاتری دریافت کنند.

    این خدمات می‌تواند شامل بهداشت و درمان عمومی، آموزش رایگان، بیمه‌های اجتماعی، و سایر خدمات اجتماعی باشد. از این رو، میزان رضایت مردم از خدمات عمومی و سیاست‌های اجتماعی می‌تواند به کاهش یا افزایش فشار مالیاتی منجر شود.

    در نتیجه، فشار مالیاتی یک مقوله پیچیده و چندوجهی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. میزان نرخ مالیات‌ها، نوع مالیات‌ها، وضعیت اقتصادی، پایه مالیاتی، و حجم خدمات عمومی می‌توانند تأثیرات زیادی بر میزان این فشار داشته باشند. درک این عوامل به دولت‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌های مالیاتی را به گونه‌ای طراحی کنند که هم منافع عمومی را تأمین کنند و هم فشار مالیاتی را به‌طور عادلانه توزیع کنند.

    ▶ ویدئو آموزشی مرتبط با این مطلب

    فشار مالیاتی

    تأثیرات فشار مالیاتی بر اقتصاد و جامعه

    فشار مالیاتی تأثیرات عمیقی بر اقتصاد و جامعه دارد که می‌تواند هم از جنبه‌های مثبت و هم منفی خود را نشان دهد. این تأثیرات در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی قابل مشاهده هستند.

    تأثیرات اقتصادی

    کاهش انگیزه‌های تولید و کارآفرینی

    یکی از مهم‌ترین آثار منفی فشار مالیاتی بالا، کاهش انگیزه برای تولید و کارآفرینی است. زمانی که افراد یا شرکت‌ها با مالیات‌های بالاتر روبه‌رو می‌شوند، انگیزه‌شان برای گسترش کسب‌وکار یا ایجاد اشتغال جدید کاهش می‌یابد. این امر به ویژه در کشورهایی با سیستم مالیاتی تصاعدی، که نرخ‌های مالیاتی برای درآمدهای بالا به شدت افزایش می‌یابد، بیشتر مشاهده می‌شود.

    هنگامی که افراد یا شرکت‌ها متوجه می‌شوند که سود حاصل از تولید بیشتر با مالیات بیشتری مواجه می‌شود، ممکن است از افزایش تولید خودداری کرده یا به دنبال راه‌های قانونی برای کاهش مالیات‌های خود باشند. این کاهش در تولید و کارآفرینی می‌تواند به رکود اقتصادی، کاهش اشتغال، و کاهش رشد اقتصادی منجر شود.

    کاهش مصرف

    فشار مالیاتی می‌تواند منجر به کاهش قدرت خرید خانوارها شود. در شرایطی که مالیات‌های مصرفی بالا هستند، افراد بخش بیشتری از درآمد خود را به پرداخت مالیات‌ها اختصاص می‌دهند و در نتیجه، توان خرید کالاها و خدمات کاهش می‌یابد. این امر به ویژه در کشورهای با نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات‌های مصرفی بالا مشهود است.

    کاهش مصرف منجر به کاهش تقاضا در اقتصاد می‌شود و این موضوع می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی، کاهش تولید و در نهایت رکود منتهی شود. هنگامی که مصرف‌کنندگان قدرت خرید کمتری دارند، شرکت‌ها ممکن است به دلیل کاهش تقاضا مجبور به کاهش تولید شوند که این خود به بیکاری و کاهش رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

    سرمایه‌گذاری پایین‌تر

    نرخ‌های بالای مالیات، به ویژه در مورد سود سرمایه‌گذاری، می‌تواند منجر به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید شود. اگر مالیات‌های بر سود سرمایه بالا باشند، سرمایه‌گذاران ممکن است از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید یا گسترش کسب‌وکارهای خود خودداری کنند، زیرا مالیات‌های بالاتر ممکن است سود بالقوه را کاهش دهند.

    این کاهش در سرمایه‌گذاری به معنی کاهش نوآوری و رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی است. سرمایه‌گذاران به دنبال محیط‌هایی هستند که از نظر مالیات و بازده، سود بیشتری را برایشان به ارمغان بیاورد و به همین دلیل مالیات‌های سنگین می‌تواند موجب کاهش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در یک کشور شود.

    تأثیرات اجتماعی

    افزایش نابرابری

    فشار مالیاتی می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را تشدید کند، به خصوص اگر سیستم مالیاتی به‌طور عادلانه طراحی نشده باشد. در سیستم‌های مالیاتی که مالیات‌های غیرمستقیم مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یا مالیات بر مصرف غالب است، فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد می‌شود. این افراد بخش بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاها و خدمات می‌کنند، بنابراین، مالیات‌های غیرمستقیم به‌طور نامتناسبی بر آنها تأثیر می‌گذارد.

    در مقابل، افرادی که درآمد بالاتری دارند، به دلیل سهم کمتر خود از مصرف نسبت به درآمد، فشار مالیاتی کمتری را تجربه می‌کنند. در نتیجه، این وضعیت می‌تواند شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی را عمیق‌تر کند و نابرابری‌های موجود را تقویت نماید.

    کاهش رفاه اجتماعی

    افزایش فشار مالیاتی می‌تواند موجب کاهش سطح رفاه اجتماعی در جامعه شود. اگر مالیات‌های بالا باعث کاهش توان خرید اقشار کم‌درآمد شوند، آنها ممکن است نتوانند هزینه‌های ضروری خود را پوشش دهند، که این امر می‌تواند به کاهش کیفیت زندگی آنها منتهی شود.

    در کشورهایی که سیستم رفاهی ضعیفی دارند و به طور مؤثری از مالیات‌ها برای تأمین خدمات اجتماعی استفاده نمی‌شود، این فشار مالیاتی می‌تواند به کاهش رفاه عمومی منجر شود. به طور خاص، اقشار کم‌درآمد که از سیستم‌های حمایتی ضعیف برخوردارند، ممکن است بیشترین آسیب را از فشار مالیاتی ببینند و شرایط زندگی آنها بدتر شود.

    واکنش‌های اجتماعی

    فشار مالیاتی بالا ممکن است منجر به نارضایتی عمومی و حتی اعتراضات اجتماعی شود. در کشورهای با نرخ‌های مالیاتی بالا که در عین حال خدمات عمومی ضعیف یا ناکافی ارائه می‌دهند، مردم ممکن است احساس کنند که مالیات‌های آنها به درستی و به‌طور مؤثر در بهبود وضعیت عمومی جامعه هزینه نمی‌شود.

    این احساس بی‌عدالتی می‌تواند منجر به افزایش نارضایتی‌های اجتماعی، بی‌اعتمادی به دولت و نهادهای حکومتی و حتی اعتراضات عمومی شود. این نوع واکنش‌ها در برخی از کشورها، به ویژه زمانی که مردم احساس کنند منابع مالیاتی به جای توسعه خدمات عمومی به منافع خاصی اختصاص داده می‌شود، به وفور مشاهده شده است.

    در نتیجه، فشار مالیاتی نه تنها بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند آثار اجتماعی جدی نیز به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، ضروری است که سیاست‌گذاران و مقامات مالیاتی، به طراحی سیستم‌های مالیاتی عادلانه و کارآمد بپردازند تا از تأثیرات منفی فشار مالیاتی بر رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی جلوگیری کنند.

    پیامدهای فشار مالیاتی بر اقتصاد و جامعه

    فشار مالیاتی، به عنوان یک ابزار کلیدی در تأمین منابع مالی برای دولت‌ها، می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی متعددی بر اقتصاد و جامعه داشته باشد.

    در این بخش، پیامدهای مختلف فشار مالیاتی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی بررسی خواهد شد.

    پیامدهای مثبت فشار مالیاتی

    • تأمین مالی خدمات عمومی یکی از اصلی‌ترین پیامدهای مثبت فشار مالیاتی، تأمین منابع مالی برای خدمات عمومی است. دولت‌ها با جمع‌آوری مالیات، قادر به تأمین هزینه‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات اساسی مانند آموزش، بهداشت، و زیرساخت‌ها هستند. این خدمات نه تنها رفاه عمومی را بهبود می‌بخشند، بلکه به طور غیرمستقیم باعث افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی می‌شوند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در آموزش و بهداشت عمومی می‌تواند نیروی کار ماهرتر و سالم‌تر تولید کند، که این امر موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های بلندمدت می‌شود.
    • کاهش نابرابری مالیات‌های تصاعدی (که در آن نرخ مالیات با افزایش درآمد بالا می‌رود) به طور مؤثری می‌توانند به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کنند. از طریق سیستم مالیاتی، دولت‌ها می‌توانند منابع مالی را از افراد و گروه‌های پردرآمد به گروه‌های کم‌درآمد منتقل کنند و به این ترتیب فرصت‌های برابرتر را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنند. این بازتوزیع می‌تواند باعث افزایش عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌درآمد شود.
    • ثبات اقتصادی مالیات‌ها، به ویژه مالیات‌های مستقیم، معمولاً پایدارتر از درآمدهای حاصل از نفت یا قرضی هستند. در کشورهایی که به درآمدهای نفتی وابسته هستند، نوسانات قیمت نفت می‌تواند موجب ناپایداری در تأمین منابع مالی شود، اما مالیات‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع مالی مستمر و پیش‌بینی‌شده عمل کنند. این امر می‌تواند به ثبات بیشتر در سیاست‌های مالی و اقتصادی منجر شود و در دوران بحران‌های اقتصادی، دولت‌ها را قادر سازد تا خدمات حیاتی را بدون وابستگی به منابع خارجی یا بدهی تأمین کنند.

    پیامدهای منفی فشار مالیاتی

    • کاهش انگیزه کار و سرمایه‌گذاری: یکی از پیامدهای منفی فشار مالیاتی بالا، کاهش انگیزه برای کار و سرمایه‌گذاری است. مالیات‌های بالا می‌توانند سودآوری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را کاهش دهند. به ویژه در بخش‌های تولیدی و خدماتی، افراد و شرکت‌ها ممکن است تمایل کمتری به گسترش کسب‌وکارهای خود داشته باشند، زیرا افزایش درآمدها منجر به پرداخت مالیات بیشتر می‌شود. این امر می‌تواند باعث کاهش سطح سرمایه‌گذاری و نوآوری در اقتصاد شود و رشد اقتصادی را کند کند.
    • فرار مالیاتی: مالیات‌های بالا ممکن است افراد و شرکت‌ها را به فرار مالیاتی ترغیب کنند. به ویژه در کشورهایی که سیستم مالیاتی کارآمد و نظارتی ضعیفی دارند، انتقال سرمایه به کشورهای با نرخ‌های مالیاتی پایین‌تر رایج می‌شود. این نوع فرار مالیاتی نه تنها موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود، بلکه باعث می‌شود که سیستم مالیاتی از عدالت کمتری برخوردار شود، زیرا تنها بخش‌های رسمی و قابل ردیابی مالیات‌های خود را پرداخت می‌کنند.
    • رشد بخش غیررسمی: یکی دیگر از پیامدهای منفی فشار مالیاتی، رشد بخش غیررسمی اقتصاد است. بسیاری از کارآفرینان و کسب‌وکارها به دلیل فرار از مالیات، تمایل دارند که فعالیت‌های خود را در قالب غیررسمی و ثبت‌نشده انجام دهند. این امر باعث کاهش شفافیت اقتصادی می‌شود و دولت‌ها را از جمع‌آوری مالیات از این بخش‌های غیررسمی باز می‌دارد. در نتیجه، بخش غیررسمی ممکن است از امکانات دولتی و خدمات عمومی برخوردار شود، بدون اینکه سهم خود را در تأمین مالی آن‌ها پرداخت کند.
    • تورم مالیاتی: تورم مالیاتی به معنای افزایش قیمت کالاها و خدمات به دلیل مالیات‌های غیرمستقیم است. در بسیاری از کشورها، مالیات‌های بر ارزش افزوده (VAT) یا مالیات‌های مصرفی می‌توانند به افزایش قیمت‌ها منجر شوند، که در نهایت به کاهش قدرت خرید خانوارها و افزایش هزینه‌های زندگی می‌انجامد. این نوع مالیات‌ها به طور خاص به اقشار کم‌درآمد فشار بیشتری وارد می‌کنند، زیرا این افراد بخش بزرگی از درآمد خود را صرف خرید کالاهای مصرفی می‌کنند.

    رابطه فشار مالیاتی و رشد اقتصادی

    • منحنی لافر (Laffer Curve): منحنی لافر یک مفهوم اقتصادی است که نشان می‌دهد که افزایش نرخ مالیات تا یک نقطه خاص، موجب افزایش درآمدهای دولت می‌شود، اما پس از رسیدن به آن نقطه، هرگونه افزایش بیشتر در نرخ مالیات منجر به کاهش درآمد دولت خواهد شد. این کاهش درآمدها به دلیل کاهش فعالیت اقتصادی و انگیزه‌های افراد برای کار و سرمایه‌گذاری است. بنابراین، افزایش نرخ مالیات می‌تواند تا حدی منجر به کاهش رشد اقتصادی و حتی کاهش درآمدهای مالیاتی شود.
    • مطالعات تجربی: مطالعات تجربی نشان داده‌اند که در بلندمدت، فشار مالیاتی بالا ممکن است با رشد اقتصادی منفی همراه باشد، به‌ویژه در مورد مالیات‌های مستقیم. این امر به این دلیل است که مالیات‌های بالا بر انگیزه تولید و کارآفرینی تأثیر منفی می‌گذارند و ممکن است منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و نوآوری در اقتصاد شوند. در نتیجه، رشد اقتصادی در بلندمدت با افزایش فشار مالیاتی کاهش می‌یابد.

    ▶ ویدئو آموزشی مرتبط با این مطلب

    فشار مالیاتی

    شاخص‌های مهم در ارزیابی فشار مالیاتی

    برای اندازه‌گیری و مقایسه فشار مالیاتی در کشورهای مختلف، از چندین شاخص استفاده می‌شود که هرکدام ابعاد خاصی از تأثیرات مالیات‌ها را نشان می‌دهند. این شاخص‌ها به‌ویژه در تجزیه و تحلیل و مقایسه سیاست‌های مالیاتی کشورهای مختلف و ارزیابی کارایی سیستم مالیاتی کاربرد دارند.

    در این بخش، به برخی از شاخص‌های پرکاربرد پرداخته می‌شود:

    نسبت مالیات به GDP

    نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) یکی از پرکاربردترین شاخص‌ها برای اندازه‌گیری فشار مالیاتی در یک کشور است. این نسبت نشان می‌دهد که چه میزان از تولید ناخالص داخلی یک کشور از طریق مالیات‌ها تأمین می‌شود و می‌تواند به‌عنوان معیاری برای مقایسه فشار مالیاتی بین کشورهای مختلف استفاده شود.

    هرچه این نسبت بالاتر باشد، نشان‌دهنده فشار مالیاتی بیشتر بر اقتصاد است. این شاخص می‌تواند در تحلیل‌های بین‌المللی کمک کند تا میزان مالیات‌گیری در کشورهای مختلف با توجه به سطح تولید اقتصادی مقایسه شود.

    ضریب جینی پس از مالیات

    ضریب جینی یک شاخص است که برای اندازه‌گیری نابرابری درآمدی در یک کشور استفاده می‌شود. این شاخص در مقیاس 0 تا 1 قرار دارد، که در آن 0 به معنای برابری کامل درآمدها و 1 به معنای نابرابری شدید است. ضریب جینی پس از مالیات تغییرات در نابرابری درآمدی را پس از اعمال مالیات‌ها و انتقالات دولتی نشان می‌دهد.

    به عبارت دیگر، این شاخص تأثیر سیاست‌های مالیاتی و توزیع درآمدی دولت‌ها را در کاهش یا افزایش نابرابری‌ها اندازه‌گیری می‌کند. در کشورهای با سیستم مالیاتی تصاعدی و انتقالات دولتی گسترده، ممکن است ضریب جینی پس از مالیات کاهش یابد و نابرابری درآمدی کمتری مشاهده شود.

    نسبت مالیات بر نیروی کار به کل درآمد

    این شاخص نشان‌دهنده سهم مالیات‌های مرتبط با نیروی کار از کل درآمدهای مالیاتی یک کشور است. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که چه میزان از درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بر نیروی کار (مانند مالیات‌های بر درآمد و بیمه‌های اجتماعی) تأمین می‌شود.

    این شاخص به‌ویژه برای ارزیابی تأثیر مالیات‌ها بر طبقات مختلف اجتماعی و گروه‌های درآمدی مختلف مفید است. در کشورهایی که نرخ بالای مالیات بر نیروی کار دارند، ممکن است فشار مالیاتی بیشتری بر طبقات کارگر و متوسط وجود داشته باشد.

    راهکارهای کاهش فشار مالیاتی

    برای کاهش فشار مالیاتی و ایجاد سیستم مالیاتی عادلانه و کارآمد، دولت‌ها می‌توانند از چندین روش و استراتژی استفاده کنند. این اقدامات نه تنها می‌توانند فشار مالیاتی را کاهش دهند، بلکه به افزایش کارایی اقتصادی و اجتماعی نیز کمک می‌کنند.

    در اینجا به برخی از این راهکارها پرداخته می‌شود:

    اصلاحات در ساختار مالیاتی

    یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای کاهش فشار مالیاتی، طراحی و اصلاح سیستم مالیاتی به‌گونه‌ای است که فشار مالیاتی به‌طور منصفانه و عادلانه بین گروه‌های مختلف جامعه توزیع شود. سیستم‌های مالیاتی تصاعدی می‌توانند به‌ویژه در جوامع با تفاوت‌های درآمدی زیاد مفید باشند، زیرا در این سیستم‌ها، افرادی که درآمد بیشتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند.

    این نوع سیستم می‌تواند از شدت فشار مالیاتی بر اقشار کم‌درآمد بکاهد و در عین حال به ایجاد منابع مالی کافی برای دولت کمک کند. به‌طور کلی، ایجاد توازن در بار مالیاتی، از طریق اصلاحات مالیاتی، می‌تواند به کاهش نابرابری اقتصادی و فشار مالیاتی کمک کند.

    توسعه پایه مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی

    یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، وجود پایه مالیاتی ضعیف و نرخ بالای فرار مالیاتی است. در این کشورها، اغلب بخش‌های غیررسمی و افراد پردرآمد از پرداخت مالیات به‌طور کامل اجتناب می‌کنند. برای کاهش فشار مالیاتی بر اقشار رسمی و فعال اقتصادی، دولت‌ها باید سیستم‌های نظارتی و شفافیت مالی را تقویت کنند.

    با استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های دیجیتال و داده‌کاوی، می‌توان فرار مالیاتی را شناسایی کرده و منابع مالی جدید برای دولت فراهم آورد. این اقدامات می‌تواند موجب افزایش منابع مالی از بخش‌های غیررسمی و در نتیجه کاهش فشار بر بخش‌های رسمی و کم‌درآمد جامعه شود.

    افزایش کارایی خدمات عمومی

    اگر دولت‌ها بتوانند خدمات عمومی را با کارایی بالاتر و هزینه‌های پایین‌تر ارائه دهند، فشار مالیاتی بر مردم کاهش خواهد یافت. دولت‌ها باید تلاش کنند تا از منابع مالی به‌طور بهینه استفاده کنند و از طریق بهینه‌سازی هزینه‌ها، کیفیت خدمات عمومی را افزایش دهند.

    به‌عنوان مثال، در بخش‌های آموزش، بهداشت، حمل‌ونقل عمومی، و دیگر خدمات رفاهی، دولت‌ها می‌توانند با کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری، فشار مالیاتی را کاهش دهند و در عین حال رضایت شهروندان را افزایش دهند. این کار می‌تواند به کاهش بار مالیاتی بر دوش مردم کمک کند و تأثیرات منفی مالیات‌های بالا را تعدیل کند.

    اصلاحات در سیاست‌های یارانه‌ای

    دولت‌ها می‌توانند با بهبود سیاست‌های یارانه‌ای و هدفمندسازی آنها، فشار مالیاتی را کاهش دهند. به‌جای توزیع یارانه‌ها به‌صورت عمومی و بدون هدف، می‌توان یارانه‌ها را به اقشار نیازمندتر اختصاص داد. این کار موجب می‌شود که منابع مالی دولتی به‌طور بهینه و مؤثرتر استفاده شود و فشار مالیاتی کمتری بر بخش‌های پردرآمد جامعه وارد شود.

    ارتقای رشد اقتصادی

    یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کاهش فشار مالیاتی، ارتقای رشد اقتصادی است. با افزایش تولید و رشد اقتصادی، میزان مالیات‌های جمع‌آوری شده به‌طور طبیعی افزایش خواهد یافت.

    این افزایش در درآمدهای دولت می‌تواند به کاهش فشار مالیاتی بر افراد کمک کند، زیرا نرخ مالیات ممکن است ثابت بماند اما با رشد تولید و درآمد، منابع مالی دولت افزایش پیدا می‌کند. به علاوه، رشد اقتصادی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و کاهش بیکاری کمک کند که این خود به کاهش نیاز به خدمات اجتماعی و کمک‌های دولتی می‌انجامد.

    استفاده از مالیات‌های غیرمستقیم با طراحی مناسب

    اگرچه مالیات‌های غیرمستقیم، مانند مالیات بر مصرف، می‌توانند فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد کنند، اما می‌توان با طراحی مناسب و تدابیر ویژه، این فشار را کاهش داد. برای مثال، می‌توان بر کالاهای ضروری و اساسی مانند غذا و دارو مالیات کمتری وضع کرد و در عوض مالیات‌های بر کالاهای لوکس را افزایش داد. این نوع طراحی می‌تواند به‌طور کارآمدی فشار مالیاتی را کاهش دهد و در عین حال، منابع مالی مورد نیاز دولت را تأمین کند.

    شفافیت و مقابله با فساد مالی

    یکی از دیگر روش‌های کاهش فشار مالیاتی، افزایش شفافیت در امور مالی دولت و مقابله با فساد است. فساد مالی می‌تواند منابع مالی دولتی را هدر دهد و نیاز به مالیات‌های بیشتر را تقویت کند. دولت‌ها با تقویت نهادهای نظارتی، افزایش شفافیت در امور مالی و مقابله با فساد می‌توانند از هدر رفت منابع جلوگیری کنند و به این ترتیب فشار مالیاتی را کاهش دهند.

    این اقدامات می‌توانند به کاهش فشار مالیاتی و ایجاد توازن در سیستم مالیاتی منجر شوند. با ایجاد یک سیستم مالیاتی کارآمد و عادلانه، دولت‌ها می‌توانند منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کنند، در عین حال از افزایش بار مالیاتی بر دوش اقشار کم‌درآمد جلوگیری نمایند.

    ▶ ویدئو آموزشی مرتبط با این مطلب

    فشار مالیاتی

    فشار مالیاتی در کشورهای مختلف

    کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، دانمارک)

    در کشورهای اسکاندیناوی، مانند سوئد و دانمارک، فشار مالیاتی بسیار بالاست و به طور کلی حدود 45-50% از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشورها از طریق مالیات‌ها تأمین می‌شود. سیستم مالیاتی این کشورها تصاعدی است و نرخ‌های بالای مالیاتی به‌ویژه از درآمدهای بالا دریافت می‌شود.

    این درآمدهای مالیاتی به طور عمده صرف تأمین خدمات عمومی گسترده‌ای مانند آموزش و درمان رایگان، بیمه بیکاری، و بازنشستگی می‌شود. این خدمات رفاهی باعث کاهش نابرابری‌های اجتماعی و افزایش رضایت عمومی در این کشورها شده است.

    اما در عین حال، این سیستم مالیاتی دارای چالش‌هایی نیز است. به رغم خدمات عمومی با کیفیت بالا، برخی معتقدند که فشار مالیاتی زیاد ممکن است مانعی برای رشد اقتصادی سریع‌تر باشد.

    در واقع، کسب‌وکارها و افراد ممکن است به دلیل مالیات‌های سنگین تمایلی به سرمایه‌گذاری و افزایش تولید نداشته باشند، که این امر می‌تواند به کاهش سرعت رشد اقتصادی منجر شود. با این حال، این کشورها به دلیل ساختار رفاهی خود و توزیع عادلانه درآمد، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های نابرابری درآمدی در جهان را دارند.

    ایالات متحده آمریکا

    در ایالات متحده، فشار مالیاتی به مراتب کمتر از کشورهای اسکاندیناوی است و تقریباً حدود 27% از GDP این کشور از طریق مالیات‌ها تأمین می‌شود. سیستم مالیاتی ایالات متحده نیز به صورت تصاعدی است، اما ویژگی بارز آن، معافیت‌های زیاد برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند است.

    این معافیت‌ها و تخفیف‌ها باعث شده‌اند که بخش خصوصی در آمریکا از فشار مالیاتی کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار باشد و در نتیجه رشد اقتصادی بالایی در بخش خصوصی مشاهده می‌شود.

    در عوض، این سیاست‌ها به ایجاد نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور کمک کرده است. آمریکا یکی از بالاترین نرخ‌های نابرابری درآمدی را در میان کشورهای پیشرفته دارد، که ناشی از تفاوت‌های عمده‌ای است که میان درآمدهای بالا و پایین وجود دارد. همچنین، این سیستم مالیاتی به علت عدم تأمین کافی خدمات عمومی، باعث شده است که برخی از اقشار جامعه از خدمات رفاهی مناسبی بهره‌مند نشوند.

    ایران

    در ایران، فشار مالیاتی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین‌تر است و تقریباً حدود 7-10% از GDP این کشور از طریق مالیات‌ها تأمین می‌شود. این میزان به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی است که سهم بزرگی از بودجه دولت را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، سیستم مالیاتی ایران به طور عمده به مالیات‌های غیرمستقیم، مانند مالیات بر مصرف کالاها و خدمات، متکی است و از مالیات‌های مستقیم کمتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است.

    یکی از بزرگترین چالش‌ها در ایران، پایه مالیاتی محدود است. در حالی که بخش‌های غیررسمی و بسیاری از کسب‌وکارها مالیات‌های خود را نمی‌پردازند، فشار مالیاتی به دوش اقشار رسمی و بخش‌های رسمی اقتصاد می‌افتد.

    فرار مالیاتی گسترده و ضعف در نظارت نیز باعث شده که دولت نتواند به درستی مالیات‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کند. این امر موجب ناتوانی در تأمین خدمات عمومی با کیفیت شده است و بسیاری از خدمات بهداشت، آموزش و سایر خدمات اجتماعی تحت فشار قرار دارند.

    علاوه بر این، وابستگی به درآمدهای نفتی در ایران باعث ایجاد عدم تعادل در سیستم مالیاتی شده است. در شرایطی که قیمت نفت کاهش می‌یابد یا تحریم‌ها اعمال می‌شود، دولت به شدت با کمبود منابع مالی مواجه می‌شود و مجبور است فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد کند. این امر منجر به نارضایتی‌های عمومی و عدم اعتماد به سیستم مالیاتی کشور می‌شود.

    فشار مالیاتی؛ چالشی برای اقتصاد ایران

    فشار مالیاتی بر بخش خصوصی

    در دو دهه اخیر، بخش خصوصی ایران سهم عمده‌ای از درآمدهای مالیاتی دولت را تأمین کرده است. آمارها نشان می‌دهد که 87.5 درصد از مالیات اشخاص حقوقی از بخش خصوصی دریافت می‌شود، در حالی که سهم بخش دولتی تنها 12.5 درصد است. این نابرابری، توان رقابتی بخش خصوصی را کاهش داده و سرمایه‌گذاری را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

    آیا مالیات در ایران کم است؟

    یکی از شاخص‌های مهم برای مقایسه فشار مالیاتی در کشورهای مختلف، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) است. در کشورهای عضو OECD این نسبت به‌طور میانگین 34.1 درصد است، اما در ایران در سال 1401 تنها 5.5 درصد بوده است. این تفاوت نشان می‌دهد که ایران در مقایسه با سایر کشورها مالیات کمتری دریافت می‌کند.

    مالیات در بودجه؛ ابزار فراموش‌شده تأمین مالی پایدار

    در حال حاضر، مالیات تنها 43 درصد از درآمدهای دولت ایران را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در کشورهای OECD حدود 73.6 درصد است. وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و نبود یک سیستم مالیاتی کارآمد، موجب ناپایداری بودجه و تشدید کسری مالی شده است.

    چرا کسب‌وکارها از نظام مالیاتی ناراضی‌اند؟

    با وجود پایین بودن نسبت مالیات به GDP، کسب‌وکارهای ایرانی از فشار مالیاتی شکایت دارند. دلیل این مسئله تمرکز مالیات بر سود شرکت‌ها است. سهم مالیات بر سود شرکت‌ها از کل درآمدهای مالیاتی در ایران 37.6 درصد است، در حالی که این نسبت در کشورهای OECD تنها 9.8 درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که بخش خصوصی در ایران به‌طور نامتناسبی تحت فشار مالیاتی قرار دارد.

    افزایش فشار مالیاتی بر حقوق‌بگیران

    بررسی روند مالیاتی در دهه گذشته نشان می‌دهد که سهم مالیاتی حقوق‌بگیران به‌شدت افزایش یافته، درحالی‌که مالیات سایر گروه‌های اقتصادی یا ثابت مانده یا حتی کاهش یافته است. برای مثال، درحالی‌که سهم مالیات کارمندان به بیش از دو برابر مالیات اصناف و چهار برابر مالیات بر املاک رسیده، بخش‌هایی مانند سود سپرده‌های کلان بانکی و معاملات مسکن، از مالیات‌های سنگین معاف هستند.

    راهکارها: حرکت به سمت مالیات‌های عادلانه

    برای اصلاح نظام مالیاتی، دولت باید به جای افزایش فشار بر پایه‌های فعلی، از روش‌های نوین مانند مالیات بر مجموع درآمد استفاده کند. این روش که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اجرا شده، امکان اخذ مالیات عادلانه از تمام منابع درآمدی افراد را فراهم می‌کند و درعین‌حال، انگیزه‌های فرار مالیاتی و سوداگری را کاهش می‌دهد.

    با اجرای سیاست‌های مالیاتی متعادل و گسترش پایه‌های مالیاتی، می‌توان هم درآمدهای دولت را افزایش داد و هم فشار مالیاتی را به‌صورت عادلانه‌تری توزیع کرد.

    چرا مالیات بر مجموع درآمد اجرا نمی‌شود؟

    یکی از راهکارهای برقراری عدالت مالیاتی، اجرای مالیات بر مجموع درآمد است. این سیستم، همه منابع درآمدی افراد را محاسبه کرده و مالیات را بر اساس مجموع آن تعیین می‌کند.

    اما در ایران، به دلایل مختلف، اجرای این سیاست با موانعی جدی روبه‌رو شده است:

    • فرهنگ مالیاتی ضعیف: بسیاری از مردم فرار مالیاتی را نوعی زرنگی می‌دانند و دولت نیز در ایجاد شفافیت و اعتماد عمومی، عملکرد موفقی نداشته است.
    • نبود زیرساخت اجرایی: درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته از سال‌ها قبل این نظام را پیاده کرده‌اند، در ایران همچنان بهانه نبود زیرساخت‌های اطلاعاتی مطرح می‌شود.
    • تعارض منافع: برخی از گروه‌های پردرآمد که از مالیات معاف هستند، با نفوذ در سیاست‌گذاری، مانع تصویب و اجرای قوانین مالیاتی عادلانه می‌شوند.

    نتیجه‌گیری

    فشار مالیاتی یکی از عوامل مهم در تعیین سلامت اقتصادی و اجتماعی یک کشور است. هرچه فشار مالیاتی بیشتر باشد، تأثیرات آن بر اقتصاد و رفاه اجتماعی بیشتر خواهد بود.

    بنابراین، دولت‌ها باید با دقت و هوشمندی سیستم مالیاتی خود را طراحی کنند تا از یک‌سو منابع مالی لازم برای توسعه کشور فراهم شود و از سوی دیگر، فشار مالیاتی بر اقشار مختلف جامعه به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد، کاهش یابد. این امر نه تنها به رشد اقتصادی پایدار کمک می‌کند، بلکه موجب تقویت عدالت اجتماعی و رفاه عمومی خواهد شد.

    برای مشاهده مقالات کلیک کنید.
    پیج اینستاگرام معین صادقیان کارشناس اقتصاد و مدرس بازار سرمایه
    برچسب ها: TaxTax Burdenتورم فشار بر هزینهفشار مالیاتیفشار مالیاتی در اقتصادمالیات
    قبلی سیاست‌های انبساطی در اقتصاد چه نقشی دارند؟
    بعدی نحوه بازتوزیع مالیات چگونه است؟

    پست های مرتبط

    سود و زیان در قراردادهای آپشن 

    1404/02/27

    سود و زیان در قراردادهای آپشن چیست؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    ریسک‌های معاملات آپشن

    1404/02/27

    ریسک‌های معاملات آپشن چیست؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    تفاوت معاملات آپشن و معاملات آتی

    1404/02/27

    تفاوت معاملات آپشن و معاملات آتی چیست؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    بازار آپشن Options Market

    1404/02/27

    بازار آپشن چیست؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب
    قیمت اعمال Strike Price

    1404/02/27

    قیمت اعمال (Strike Price) در معاملات آپشن چیست؟

    شهرزاد اسحاقیان
    ادامه مطلب

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آمازون
    • ارز دیجیتال
    • اقتصاد
    • اندیکاتور
    • بروکر
    • بورس
    • پادکست
    • تحلیل
    • تحلیل تکنیکال
    • دسته‌بندی نشده
    • دلار ، طلا ، اقتصاد
    • سیگنال
    • صرافی ها
    • فارکس
    • کیف پول
    • ماهانه
    • معاملات آپشن
    • مقالات مدرسه معین
    • هفتگی
    • وام
    • ویدئوها
    دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار معین
    • استراتژیست طلا
    • دسته بندی نشده
    • دوره های آموزشی
      • آپشن
      • آموزش پرایس اکشن
      • ارز دیجیتال
      • استراتژی معاملاتی
      • استراتژیست طلا
      • اسکالپ
      • اقتصاد
      • بورس
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • درآمد دلاری و گریز از تورم
      • دوره حضوری و خصوصی
      • دوره معامله گر تک تیرانداز
      • فارکس
      • فیوچرز
      • متاورس
      • هوش مالی
    • کتاب
      • ارز دیجیتال
      • بورس
      • پرایس اکشن
      • پی دی اف
      • تحلیل بنیادی
      • تحلیل تکنیکال
      • فارکس
      • متفرقه
    • مجلات
    • محصولات
      • آزمون
      • پلنر
      • پی دی اف دوره ها
      • فیلتر بورس
      • کیف پول
    ثبت نام در صرافی ال بانک

    صرافی ال بانک

    ثبت نام در استخر ماینینگ ViaBTC

    استخر ماینینگ ViaBTC

    معین صادقیان

    معین صادقیان

    پر فروش ترین محصولات کسب و کار معین
    • مجله بارون 12 می 2025 (BARRON'S) مجله بارون 12 می 2025 (BARRON'S)
      رایگان!
    • اکونومیست 3 می 2025 مجله اکونومیست 3 می 2025 (The Economist)
      رایگان!
    • بارون 5 می 2025 مجله بارون 5 می 2025 (BARRON'S)
      رایگان!
    • اکونومیست 10 می 2025 مجله اکونومیست 10 می 2025 (The Economist)
      رایگان!
    • مجله بارون آپریل 2025 مجله بارون آپریل 2025 (BARRON'S)
      رایگان!
    خبر نامه:

    مدرسه کسب و کار معین

    ما در زمینه بورس و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال فعال هستیم. شما میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید و آموزش های لازم را در دوره رایگان ارز دیجیتال و ..ببینید.

    ertebat@moinsl.ir

    تمامی حقوق برای سایت مدرسه کسب و کار معین صادقیان محفوظ می باشد.